Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Analyse skal klarlægge konsekvenser ved sejlads i Arktis

Fredag 15. februar 2019 kl: 12:11
Af: Redaktionen

Medlemslandene i FN’s søfartsorganisation, IMO, vil på et kommende møde sætte fokus på konsekvenserne for de arktiske samfund, hvis et forbud mod brug af Heavy Fuel Oil (HFO) også indføres i Arktis. IMO’s miljøkomite, MEPC besluttede sidste år at arbejde hen mod et forbud mod at anvende HFO som brændstof i skibe, der sejler i ind i det område, der er defineret som det arktiske område i Polarkoden

Indførelse af et sådant forbud bør ske på fuldt oplyst grundlag, så man ved, hvilke konsekvenser forbuddet vil have for de mennesker og samfund, der er i området. Derfor er det blevet besluttet, at der skal udarbejdes en analyse, som klarlægger disse forhold.


På det kommende møde skal det derfor besluttes, hvad analysen konkret skal indeholde, samt hvordan man sikrer, at alle landes analyser, får samme udgangspunkt - og dermed bliver sammenlignelige.


- Danske Rederier mener, at det er helt afgørende, at de kommende IMO-regler for brug af brændstoffer i det arktiske område bliver klare og kan håndhæves, så det sikres, at der er lige konkurrencevilkår for skibsfarten, siger Asbjørn Overgård Christiansen, der er fungerende direktør i organisationen Danske Rederier.


Danske Rederier bakker op om IMO’s planer om først at udarbejde en analyse, der viser konsekvenserne af et forbud mod brugen af Heavy Fuel Oil for de arktiske områder, og at dette efterfølgende benyttes som udgangspunkt for beslutningen om et forbud.


- Vi mener samtidig, at det er helt afgørende, at IMO udarbejder en klar definition på den type brændstof som et forbud vil komme til at blive rettet mod - særligt i lyset af, at der de seneste år er kommet nye typer af hybridbrændstoffer på markedet, som overholder Polarkodens anbefalinger for hvilke typer af brændstoffer, der bør anvendes i det arktiske område, siger Asbjørn Overgaard Christiansen.
 
Fakta om Polar-koden og brug af brændstof i skibe:
  • Polarkoden er et tillægsregelsæt, som skibe skal opfylde, hvis de sejler ind i det arktiske eller antarktiske område. Det betyder, at skibene skal være isforstærkede, hvis de skal sejle i is, ligesom at der er krav om træning i at sejle skibet i isen, og krav om særlige livbåde
  • Skibe, der sejler til Grønland eller ønsker at sejle gennem nordvest- eller Nordøstpassagen vil være omfattet af Polarkodens krav
  • Der er nu HFO-brændstoffer tilgængelige, som både er klassificeret som HFO, men som samtidig opfylder de anbefalinger, der er for skibsbrændstof i Polarkoden




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst