Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Aarhus Havn nøler med landstrøm til skibe

Fredag 8. februar 2019 kl: 14:30
Af: Jesper Christensen

Fra flere sider bliver der peget på, at specielt krydstogtskibe belaster nærmiljøet, når de ligger i havn. For at holde skibenes funktioner i gang, kører dieselgeneratorer i døgndrift for at producere elektricitet. Samtidig leverer generatorerne miljøbelastende stoffer til luften - partikler, NOx'er og CO2

Nogle havne i Nordeuropa - eksempelvis Göteborg og Oslo - har etableret landstrømsanlæg, hvor skibene kan få leveret strøm fra en installation i land i stedet for at lade generatormotorerne, mens de ligger ved kaj. 


Landstrømsanlæggene betjener først og fremmes fragtskibe (Göteborg) og færger (Oslo). Blot to havne har landtrømsanlæg, hvor krydstogskibe kan få strøm og dermed lade generatorerne holde hvil. Det er Hamburg ved Elben og Kristiansand i det sydlige Norge.


I efteråret havde Aarhus Havn spørgsmålet oppe at vende. Den gang lød det: 

Landstrøm er en mulighed, men….

Aarhus Havn’s tekniske chef, Anne Zachariassen, pegede den gang på, at et fast landstrømsanlæg med kabler i jorden i dag ikke er en rentabel eller fremtidssikret løsning på Aarhus havn. Landanlæg, der kan forsyne skibe med elektricitet, mens de ligger i havn, er ifølge Anne Zachariassen en løsning, der er bedst egnet til skibe med faste anløb med høj frekvens - eksempelvis færger.


Og krydstogtskibe hører ikke til den kategori.


Interesserede kan læse mere om:





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst