Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
TRANSPORTORGANISATION TIL POLITIKERNE:

Afvent Færdselsstyrelsens undersøgelse, før I hæver bøder til chauffører og vognmænd

Torsdag 7. februar 2019 kl: 13:00
Share  


Af: Redaktionen

VLAK-Regeringen vil med en nyt lovforslag flerdoble bøderne til lastbilchauffører og vognmænd, hvis myndighederne konstaterer alvorlige sikkerhedskritiske fejl på deres køretøj. Transportorganisationen ITD peger på, at den bagvedliggende årsag til for eksempel fejl på køretøjernes bremser endnu er ikke klarlagt. Derfor opfordrer organisationen VLAK-Regeringen til at vente på, at en igangværende undersøgelse er færdig, så forslaget ikke får uhensigtsmæssige konsekvenser for sikkerheden og transportbranchen

- Vi er helt enige med regeringen i, at sikkerheden i lastbilerne og påhængskøretøjerne skal være i orden. Men endnu pågår der altså en undersøgelse, hvor både myndigheder og brancheorganisationer er i gang med at kortlægge årsagerne til fejl på blandt andet bremser og bremsesystemer, og den bør regeringen afvente resultatet af, inden man skrider til så alvorlige sanktioner mod chauffører og vognmænd, som lovforslaget lægger op til. Bolden ligger i øjeblikket hos Politiet og Færdselsstyrelsen, der er ved at afklare muligheden for at give adgang til statistiske data, men en samlet branche er klar til at arbejde for endnu bedre sikkerhed, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.


ITD tager som brancheorganisation for vejgodstransporten arbejdet omkring færdselssikkerhed meget alvorligt og bruger mange ressourcer på forebyggende indsatser. ITD samarbejder med Politiet, Færdselsstyrelsen, Vejdirektoratet, Rådet for Sikker Trafik og andre brancheorganisationer om at øge sikkerheden for alle på vejene.


Som led i dette arbejde deltager ITD eksempelvis i det arbejde, som Færdselsstyrelsen satte i gang i 2018 med henblik på at kortlægge kritiske fejl og mangler på især bremsesystemer. Målet var og er at iværksætte målrettede initiativer, som kan hjælpe transportbranchen til at fokusere sikkerhedsindsatsen og dermed øge trafiksikkerheden. 


- Denne undersøgelse er endnu ikke afsluttet, og derfor er det alt, alt for tidligt at begynde at lovgive om skærpede sanktioner, siger Jørn-Henrik Carstens.


På baggrund af politiets overordnede statistikker og tilbagemeldinger fra vognmænd og chauffører tegner der sig et billede af, at en væsentlig del af de bremsefejl, der konstateres ved vejsidekontroller er konstruktionsbetingede eller betinget af køretøjets anvendelse eller belægningsgrad. Disse fejl skyldes ikke manglende vedligeholdelse, og oftest kan fejlen ikke umiddelbart konstateres af chaufføren eller ejeren uden anvendelse af et bremserullefelt. På den baggrund nytter det efter ITD’s opfattelse ikke at straffe hverken chaufføren eller vognmanden.


- De fejl, vi ser hos især påhængskøretøjerne, forekommer for en stor dels vedkommende på relativt nye køretøjer, som stadig er omfattet af garantien eller er omfattet af en servicekontrakt. Her har ejerne ikke noget incitament til at spare på vedligeholdelsen. Hertil kommer, at man ikke selv har mulighed for at teste bremserne korrekt og derfor sætter liden til de årlige periodiske syn og tjek i forbindelse med serviceeftersyn. Lovforslaget bliver fremsat på baggrund af en række indikationer, der endnu ikke er belyst tilstrækkeligt og en antagelse af, at der skulle være et incitament til ikke at vedligeholde køretøjerne. Efter ITD’s opfattelse er antagelserne ikke korrekte, og de foreslåede bødesatser er ikke vejen til bedre trafiksikkerhed, siger Jørn-Henrik Carstens.


ITD anerkender, at ethvert tiltag, der kan bidrage til at mindske fejl og mangler, bør undersøges grundigt og effektueres, hvis det giver værdi, men helt overordnet savner organisationen en drøftelse af, hvorvidt der vitterlig er tale om fejl og mangler på en ikke uvæsentlig del af lastbilerne på de danske veje.


- Der er et soleklart behov for at få fakta på bordet i den her sag, så vi i fællesskab kan løfte sikkerheden. Derfor bør regeringen lytte til eksperterne og branchen, så der ikke er nogen, der risikerer at blive straffet for forseelser, de ikke er skyld i eller har haft reel mulighed for at have kendskab til, påpeger Jørn-Henrik Carstens.




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Vognmand i Vindinge har fået en kold kasse
- Efter otte måneder er der kommet godt 14 millioner i kassen
- Tyskland mangler mellem 35.000 og 40.000 p-pladser til lastbiler
- Tyske lastbiler bliver mindre og mindre miljøbelastende
- Transportvirksomhed inviterer til fyraftensmøde om nye Incoterms 2020
- Ny fleksibel servicekontrakt tilpasser sig kilometertallet
- Transportkoncern rationaliserer efter opkøb
- Den fireakslede medbringer gods og truck
- Støjskærmen blev billigere - og dermed længere
- Brolejer skal renoveres
- Brande-vognmand kan køre hjem med en brand-ny trailer
- Et britisk farvel til EU uden aftale giver massive problemer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst