Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION EFTER EU-PARLAMENTETS AFVISNING AF SAMLET VEJPAKKE:

Manglende fremskridt med EU-vejpakken kan blive kæmpe selvmål for erhvervet

Fredag 11. januar 2019 kl: 11:45
Af: Jesper Christensen

Vognmandsorganisationen DTL betegner EU-Parlamentet’s transportudvalgs holdning om udstationering af chauffører som valen efter torsdagens afstemning, hvor udvalget sagde ja til nogle dele af vejpakken, men nej til blandt andet nye regler for udstationering og køre- og hviletider. Afvisningen risikerer at blive et kæmpe selvmål for østlandene og de kræfter, der arbejder for den totale frihed til at operere hvor som helst og når som helst, lyder det fra vognmandsorganisationen DTL - Danske Vognmænd

- Hvis der ikke opnås enighed om regler for udstationering af chauffører, så har nationalstaterne frit spil, og det er derfor et kæmpe selvmål for lavtlønschaufførlandene, siger DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard i en kommentar til afstemningen torssag.


DTL direktøren peger på, at en lang række vesteuropæiske lande allerede har indført deres egne regler for udstationering og cabotagekørsel. Og det vil fortsætte, hvis man ikke finder en samlet løsning, der tilfredsstiller alle lande.


- Lande og organisationer, der håber på, at dette problem blot går væk ved at undlade at tage stilling til det, de skyder sig selv i foden. Problemerne vil komme tilbage mangefold. Og det er problemer, som de selvsamme organisationer før har jamret over som hindringer for den fri bevægelighed, siger han videre.


Torsdag tog EU-Parlamentets transportudvalg stilling til forslagene i første del af EU-Kommissionens vejpakke, der blev lagt frem i maj 2017. I starten af december tog EU’s transportministre stilling og tilsluttede sig den til rettede vejpakke, der var lagt på bordet.


Det følger af EU’s tokammersystem, at både ministre og EU-Parlamentarikere skal være enige, inden et forslag fra EU-Kommissionen kan føres ud i livet.


DTL: Social dumping bliver et valgtema
DTL’s direktør Erik Østergaard betegner resultat efter afstemningen i transportudvalget torsdag som rodet. Han mener, at det især er et selvmål scoret af landene i Østeuropa, som med deres modstand mod forslagene i EU-Kommissionens vejpakke risikerer en endeløs række af nationale særregler, hvis ikke pakken kommer på plads inden EU-Parlamentsvalget i foråret.


- Resultatet af drøftelserne blev desværre lige så rodet som forventet, efter at både organisationer og medlemslande i øst og vest har barrikaderet sig bag synspunkter om, hvordan især øst-chauffører i vesteuropæiske lande skal håndteres for ikke at smadre de nationale vognmandserhverv. Vi kommer til at opleve, at Vejalliancen (en række vesteuropæiske landes transportministre) vil reagere kraftigt på et svigt fra EU-parlamentet, og vi vil se en lang række nationale tiltag. De vil gøre det vanskeligere for alle - men særligt for lavtlønslandene. Det tror jeg ikke helt, de har forstået endnu, siger Erik Østergaard.


Ved torsdagens afstemning i transportudvalget kunne der ikke findes flertal for en holdning om forslaget om udstationering (inklusiv nye regler for kontrol og håndhævelse generelt) og forslaget om køre- og hviletid, inklusiv indførelse af nye smart fartskriver.


- DTL kan i stort omfang acceptere forslaget i vejpakken om køre- og hviletid, så længe ugentligt hvil i førerkabinen fortsat ikke er tilladt. Hvis man ikke kommer igennem med ønsket om en smart takograf, håndhævelse og sanktioner, vil det i princippet blive vanskeligere for både erhvervet og kontrolmyndighederne, påpeger Erik Østergaard.


Transportudvalget kunne omvendt finde et flertal for en skærpet holdning til forslaget om etablering af postkasseselskaber og om nye mere restriktive cabotage-regler. Set fra et snævert dansk synspunkt er der tale om klare fremskridt, mener DTL.


Men med stilstand på spørgsmålet om udstationering sender DTL-direktøren et klart budskab til såvel EU-parlamentarikerne som folketingspolitikerne forud for de kommende valgkampe: Hvis der ikke kommer styr på spørgsmålet om udstationering, så vil social dumping blive et helt centralt valgtema. Og sagen vil ikke dø, uden at der findes en reel løsning.


- I forvejen har sagen om slumlejren i Padborg rettet søgelyset mod dette erhvervs gøren og laden - og især undladelser med hensyn til chaufførernes tarv. DTL vil gøre sit til, at den sociale dumping bliver indprentet i politikernes bevidsthed, siger Erik Østergaard og fortsætter:


- Hvad der sker nu, er uklart. De førende medlemmer af EU-Parlamentets transportudvalg forsøgte at finde en løsning på et møde under frokosten, men lykkedes ikke. De mødes igen i næste uge i Strasbourg. Imens tælles der ned til sidste mødedag i denne samling af EU-Parlamentet, den 18. april, før valget i slutningen af maj 2019. Der er ikke mange dage tilbage.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst