Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Færgerederier er tilfredse med dom over statsstøtten til Femern-forbindelsen

Torsdag 13. december 2018 kl: 12:44
Af: Jesper Christensen

EU-Domstolen har torsdag givet færgerederierne Scandlines og Stena Lines ret i en klage over EU-Kommissionens godkendelse af statsstøtten til den faste forbindelse over Femern Bælt i 2015. Hos Scandlines peger administrerende direktørSøren Poulsgaard Jensen på, at dommen slår fast, at EU-Kommissionen skal følge love og regler

Da EU-Kommissionen i juli 2015 godkendte Femern-projektets finansieringsmodel, skete det uden at der var åbnet en formel procedure og dermed uden at inddrage de private og offentlige virksomheder - herunder Scandlines og Stena Line, som havde klaget over modellen.


Med dommen skal EU-Kommissionen tage stilling til finansieringsmodellen endnu en gang i et forløb, hvor der bliver taget højde for de punkter, som ikke blev fulgt i første omgang.


- Vi er ikke imod en Femern-forbindelse, der etableres med statsstøtte. Statsstøtte er måske nødvendig for at gennemføre så store projekter. Vi forventer imidlertid transparens og fair konkurrence. Derfor må støtten defineres præcist og realistisk, og den skal være baseret på konsistente antagelser og være sikret mod misbrug, siger Søren Poulsgaard Jensen og fortsætter:


- Det er afgørende for os, at tunnelen ikke efter behag kan bruge statskassen til at udøve skatteyderfinansieret prispres, når trafikmængderne ikke lever op til de optimistiske prognoser, og færgerne viser sig at være konkurrencedygtige. For Kommissionen er det kort sagt en ’ommer’ med tre års forsinkelse, men bedre sent end aldrig, selv om det er tankevækkende, at vi som privat virksomhed skal bruge tid og penge på at få EU-Kommissionen til at følge gældende regler.


Ud over den mangelfulde realitetsbehandling var det en stærkt medvirkende årsag til Scandlines’ appel, at EU-Kommissionen efter den danske stats ønske godkendte mindst 55 års statsstøtte, hvilket i realiteten var et tilsagn om tidsubegrænset statsstøtte til Femern-projektet, som Scandlines flere gange har kaldt for stærkt risikobetonet.


Scandlines mener, at den lange periode med statsstøtte står i skærende kontrast til den tilbagebetalingstid på 36 år, som Femern A/S og den danske stat opererer med nationalt.


- Systemet har i årevis udvist magtarrogance i forsøget på at tromle en Femern-godkendelse igennem, både i Danmark og i Tyskland med henvisning til, at det var ’politisk ønskeligt’. EU-Kommissionens forsøg på at anvende samme metoder har nu med EU-Domstolens afgørelse fået en klokkeklar besked om, at lov er lov, og at regler skal følges. Det er både jeg og mine mange medarbejdere glade for, siger Søren Poulsgaard Jensen.     


Læs også:

EU-Domstolen har giver rederier ret i klage over støtte til Femern-forbindelsen

















Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Der er behov for styrket samarbejde
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Broarbejde blev beskyttet for vind og vejr
- Starten af året har budt på mange tog til tiden
- Tog mellem Silkeborg og Herning er stadig aflyst
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Tog er aflyst mellem Silkeborg og Herning i weekenden og mandag - måske længere
- Kommunikationsbureau ansætter tidligere politisk chef i transportorganisation som direktør
- Tysk transportkoncern lukker afdeling i Padborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst