Miljøzoner kan blive udvidet og reglerne strammes
Mandag 3. december 2018 kl: 14:07
Af: RedaktionenVLAK-Regeringen vil ifølge finanslovsaftalen, som blev indgået med Dansk Folkeparti fredag i sidste uge, opdatere reglerne for miljøzoner og dermed give mulighed for, at kommunerne kan stille skærpede miljøkrav i København, Aarhus, Odense, Aalborg og Frederiksberg
VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti er også enige om at stramme op på håndhævelsen af miljøzonereglerne ved at digitalisere ordningen og automatisere håndhævelsen.
- Vi har stor forståelse for de politiske ønsker om renere byer. Transporterhvervet er klar til at leve op til de skærpede miljøkrav, som politisk er forudsat i finanslovsaftalen. Vi vil meget gerne indgå i et samarbejde herom og forventer at blive indkaldt til møder om det videre forløb, siger vognmandsorganisationen DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard.
- Men vi må allerede nu fremhæve, at det også under de kommende skærpede krav bør være muligt for at specialkøretøjer får de nødvendige frihedsgrader til at operere i byerne i begrænsede perioder, hvor der ikke er reelle muligheder for hele tiden at opfylde miljøkravene, siger han videre.
Ifølge finanslovsaftalen afsættes der 3,5 millioner kroner i 2019, 9,5 millioner kroner i 2020 og 12 millioner kroner årligt i 2021 og 2022 til en ramme til opdatering og håndhævelse af regler med videre.
De nuværende regler om Miljøzoner blev vedtaget i 2010.
.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |