Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU’s mobilitetspakke nummer et nærmer sig afgørelsens time

Fredag 30. november 2018 kl: 12:11
Af: Redaktionen

I Bruxelles nærmer sig en beslutning om de vigtigste forslag i EU’s såkaldte vejmobilitetspakke 1 sig. Det er forslag om adgang til markedet (cabotage) og erhverv (varevogne og postkassevirksomheder), køre- og hviletidsregler (hviletid i førerhuse, fleksibilitet), udstationering af arbejdstagere (undtagelser), håndhævelse af regler (smart tachograf 2), kombineret transport (samme begrænsninger som for cabotage)

Transportministerrådet mødes mandag 3. december til det, der forventes at blive dagslange og natlige forhandlinger.
 

Det østrigske formandskab har forberedt drøftelserne på de tre seneste møder i embedsmandskomitéen COREPER, der også presser delegationerne til forhandlinger om eftermiddagen.
 

Selvom der synes at være bred enighed om, at det østrigske formandskab har skabt en atmosfære af forhandlingsvillighed hos medlemsstaterne - nogle siger for første gang i de seneste 18 måneder, siden EU-Kommissionen lagde sine forslag frem - er der også bred enighed om, at kun ministrene vil kunne træffe de endelige beslutninger på mandag.
 

De må afgøre, om der kan findes kompromiser, og hvis disse er gode nok, hvorvidt de kan finde støtte hos et flertal.
 

Den nordiske interesseorganisation for vognmænd - NLA - peger på, at der er sket en interessant drejning af holdningerne hos EU-Parlamentet og Ministerrådet. Mens Ministerådet kan være på vej til et kompromis, er EI-Parlamentet - i modsætning til forventninger og tradition - stadig fastlåst i en stigende uenighed om pakkens centrale dele.


NLA fremhæver, at EU-Parlamentet har forpasset sin chance for at fremlægge en løsning, som kunne inspirere Ministerrådet. I stedet risikerer EU-Parlamentet at være nødt til mere eller mindre at kopiere, hvad ministrene måske bliver enige om på mandag. Under alle omstændigheder forekommer det stadig vanskeligere at finde en løsning mellem Ministerrådet og EU-Parlamentet inden sommeren næste år, hvor der skal være valg ti EU-Parlamentet.


Der er stadig en risiko for, at det hele vil falde til gulvet på mandag. Hvis det sker, er det uklart, hvad der vil ske, men det er sandsynligt, at man bliver nødt til at afvente valget til EU-Parlamentsvalget og en ny EU-Kommission. Den nye EU-Kommission vil kunne konkludere, at Ministerrådet og EU-Parlamentet ikke kan nå til enighed, og derfor trække forslagene tilbage. Og dermed vil EU-Kommissionen på et tidspunkt gå tilbage til tegnebordet. NLA konkluderer, at uanset om ministerrådet får vedtaget noget på mandag eller ej, skal man ud på den lange forhandingsbane.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst