Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Gasdrevne lastbiler kan køre uden vejskat

Onsdag 28. november 2018 kl: 12:28
Share  


Af: Redaktionen

Gasdrevne lastbiler kan køre uden vejskat

Det tyske parlament har besluttet at fritage naturgasdrevne lastbiler over 7,5 tons for at skulle betale maut for en indledende periode på to år. Det betyder, at naturgaskøretøjer vil have de samme fordele som elbiler, der kun skal betale vejafgifter for infrastrukturomkostninger og for støj. Beslutningen træder i kraft 1. januar 2019

Den italienske producent af blandt andet lastbiler - Iveco - byder maut-fritagelse for køretøjer på naturgas i Tyskland velkommen. Iveco har en række modeller, der kan køre på gas og dermed bidrage til mindre CO2-belastning. Størst CO2-reduktion opnås ved at bruge naturgas produceret på basis af eksempelvis affald.


På lastbilområdet kører Iveco eksempelvis frem med sin prisbelønnede naturgas-lastbil, Stralis NP, som er blevet udnævnt ”Sustainable Truck of the Year 2019” og kan køre over 1.700 km på én tankfuld naturgas.


Iveco peger på, at maut-fritagelsen vil skubbe på udbredelsen af gasdrevne lastbiler i Tyskland et ekstra løft. Fritagelsen vil også have en positiv effekt uden for de tyske grænser på grund af landets centrale placering, når det gælder europæiske godstransport med lastbil, da det er svært at køre uden om Tyskland. Det gælder især for Danmark, hvor de tyske veje er de direkte vejforbindelser til store dele af Europa.


Iveco har regnet ud, at man ved at køre i en gasdrevet lastbil over 18 ton totalvægt vil kunne gøre turen fra Padborg til München godt 1.300 kroner billigere sammenlignet med en dieseldrevet lastbil, når gasdrevne lastbiler bliver fritaget for at skulle betale maut på 1,40 kr./km for den 938 km lange strækning.


En gasdrevet lastbil, der primært kører i Tyskland, vil med 100.000 km/år spare virksomheden for at skulle betale 139.500 kroner i maut. Med biogas i tanken vil sådan en lastbil kunne spare atmosfæren for 66.600 kg CO2. Dertil kommer en besparelse ved at tanke LNG, som i Tyskland er billigere end diesel og benzin.




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Anlægsarbejdet med Femern Bælt-forbindelsen går i gang på dansk side
- Transportorgansation opsiger associeringsaftale med vognmandsforening
- Tyve kigger ind i lastbiler - og politiet kan kigge med
- Kåringer på Transport 2019
- Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører
- TUR tager fat i AMU-udbuddet
- Tre finalister er klar til at dyste om titlen som Årets Transportvirksomhed 2019
- Årets Chauffør 2019 brænder for trafiksikkerheden
- Transportmessen trak transportfolk til
- EU-Parlamentet stemmer og EU-Kommissionens vejpakke
- Lastbilchauffør slap uskadt
- Tre mænd er dømt i større sag om hash-smugling

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst