MILJØORGANISATION:
- Et udkast til EU’s nye klimastrategi, der er blevet lækket til medier før den ventede offentliggørelse i eftermiddag, byder på et skær af håb til de kommende, globale klimaforhandlinger. Sådan lyder vurderingen fra miljøorganisationen Greenpeace
Greenpeace mener, at det mest ambitiøse af scenarierne i EU-Kommissionens forslag til en langsigtet klimastrategi, giver menneskeheden en lille mulighed for at undgå de værste konsekvenser af klimaforandringerne.
- Mens klimasituationen spidser til, og ekstremt vejr breder sig, har EU-kommissionen kastet en livline. Forslaget om at styrke EU’s langsigtede klimamål er et afgørende første skridt, men det står også klart, at livlinen skal strammes yderligere, hvis EU skal levere på det niveau, Paris-aftalens 1,5 gradsmål kræver. I stedet for at nå nettonul udledninger i 2050, bør man sigte efter 2040, baseret på et system, der kører på 100 procent vedvarende energi, siger klimapolitisk rådgiver i Greenpeace, Jens Mattias Clausen.
- Det er imidlertid, hvad vi gør i dag og i morgen, der er udslagsgivende for, om vi overhovedet har en chance for at undgå de værste klimakonsekvenser. Derfor skal forslaget også pinedød føre til, at EU hurtigst muligt hæver klimamålet for 2030. Det kan medlemslandene passende forpligte sig til på det nært forestående klimatopmøde i Polen, hvor alle verdens lande skal diskutere, hvordan man reagerer på truslen, siger han videre.
Jens Mattias Clausen fremhæver, at Danmark har muligheden for at spille en nøglerolle i de kommende forhandlinger om EU’s klimamål på både kort og langt sigt.
- VLAK-Regeringens udmeldinger de seneste måneder tyder på, at de forstår nødvendigheden af, at EU kommer op i gear. Vi ville ønske, at den vilje til at handle også skinnede igennem på hjemmebanen, hvor Danmark fortsat er milevidt fra at leve op til sine forpligtelser, siger Jens Mattias Clausen.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand
- Tysk transport- og logistik-koncern overtager samarbejdspartner
- Midaldrende mand kørte frontalt ind i modkørende lastbil
- To virksomheder vandt transportpris
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- DM for lærlinge bliver det hidtil største
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
Skriv din kommentar:
Ny klimastrategi fra EU har et skær af håb
Onsdag 28. november 2018 kl: 11:00
Af: Redaktionen- Et udkast til EU’s nye klimastrategi, der er blevet lækket til medier før den ventede offentliggørelse i eftermiddag, byder på et skær af håb til de kommende, globale klimaforhandlinger. Sådan lyder vurderingen fra miljøorganisationen Greenpeace
Greenpeace mener, at det mest ambitiøse af scenarierne i EU-Kommissionens forslag til en langsigtet klimastrategi, giver menneskeheden en lille mulighed for at undgå de værste konsekvenser af klimaforandringerne.
- Mens klimasituationen spidser til, og ekstremt vejr breder sig, har EU-kommissionen kastet en livline. Forslaget om at styrke EU’s langsigtede klimamål er et afgørende første skridt, men det står også klart, at livlinen skal strammes yderligere, hvis EU skal levere på det niveau, Paris-aftalens 1,5 gradsmål kræver. I stedet for at nå nettonul udledninger i 2050, bør man sigte efter 2040, baseret på et system, der kører på 100 procent vedvarende energi, siger klimapolitisk rådgiver i Greenpeace, Jens Mattias Clausen.
- Det er imidlertid, hvad vi gør i dag og i morgen, der er udslagsgivende for, om vi overhovedet har en chance for at undgå de værste klimakonsekvenser. Derfor skal forslaget også pinedød føre til, at EU hurtigst muligt hæver klimamålet for 2030. Det kan medlemslandene passende forpligte sig til på det nært forestående klimatopmøde i Polen, hvor alle verdens lande skal diskutere, hvordan man reagerer på truslen, siger han videre.
Jens Mattias Clausen fremhæver, at Danmark har muligheden for at spille en nøglerolle i de kommende forhandlinger om EU’s klimamål på både kort og langt sigt.
- VLAK-Regeringens udmeldinger de seneste måneder tyder på, at de forstår nødvendigheden af, at EU kommer op i gear. Vi ville ønske, at den vilje til at handle også skinnede igennem på hjemmebanen, hvor Danmark fortsat er milevidt fra at leve op til sine forpligtelser, siger Jens Mattias Clausen.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand
- Tysk transport- og logistik-koncern overtager samarbejdspartner
- Midaldrende mand kørte frontalt ind i modkørende lastbil
- To virksomheder vandt transportpris
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- DM for lærlinge bliver det hidtil største
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |