Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

El-færgerne sejler på strøm fra sol og vind

Tirsdag 20. november 2018 kl: 14:09
Af: Redaktionen

Rederiet ForSea - der ind til fornyligt hed HH Ferries - har bygget sine to mest benyttede færger om, så de kan sejle på el i stedet for dieselolie. Rederiet forklarer, at færgerne med el-drift bruger omkring 40 procent mindre energi, fordi el-motorer er mere energieffektive end dieselmotorer

- Vi har kun en planet, og en af de ting, vi som rederi kan bidrage med for en bæredygtig verden, er aktivt at passe på havmiljøet, siger Johan Röstin, der er administrerende direktør for ForSea Ferries. 


- Vi har altid været miljøbevidste, og vi har siden 2007 levet op til de emissionsregler, som blev indført i 2015. Med vores batteridrevne færger tager vi et kæmpe skridt fremad for at sikre mindre udslip, røg og støj. Og vi går ikke på kompromis med effektiviteten. Takket være en banebrydende teknologi og vores mange dygtige medarbejdere vil overfarten også med batteridrift blot tage 20 minutter som hidtil, siger han videre.


En fuldautomatisk, laserstyret robotarm kobler færgerne til opladning hver gang de er i havn. Det sikrer fem-ni minutters effektiv opladningsproces for hver 20-minutters overfart og betyder, at færgerne også fremover kan sejle hyppigt og til tiden.


Når en færge bruger brændstof som dieselolie, producerer dieselmotorerne strøm til færgen. Og præcis som ved andre fossile brændstoffer, udleder forbrændingen af diesel kuldioxid, svovldioxid, nitrogenoxid og partikler, som alle har stor påvirkning på miljøet. Ved batteridrift derimod lades batterierne af el, som produceres i land. Udledningen herfra afhænger af produktionsmetode. Rederiet ForSea har valgt at købe strøm baseret på ikke-fossile kilder som vind, vand og sol. Dermed er emissionen lig nul på begge rederiets batterifærger. 
Totalt på har ForSea mindsket udledningen fra færgerne med omkring 65%, da Aurora og Tycho Brahe sejler flere ture end de øvrige færger.


En anden fordel som batteridrift har i forhold til dieseldrift er, at energiforbruget mindskes, og effektivitetsniveauet øges. Når en dieselmotor genererer el, forsvinder en stor del af energien som spildvarme. Dette spild er betydeligt mindre ved batteridrift, og det totale energiforbrug for Aurora og Tycho Brahe bliver derfor 40 procent mindre ved batteridrift end ved dieseldrift. Sidst, men ikke mindst, så mindskes støjniveauet betragteligt, når færgerne sejler på el, hvilket ikke blot er til glæde for dem, der sejler med færgen, men også for marinelivet i Øresund.


På en overfart bruger el-færgerne ca. 1.175 kWh, hvilket svarer nogenlunde til forbruget i en gennemsnitlig husholdning på en måned. I hver havn står fastmonterede tårne med robotarme, der automatisk kobler batterierne til elnettet, når fartøjet lægger til kaj. Anlægget lader med 10,5 kV, 600 Amp og 10,5 MW. Batterierne har en total kapacitet på 4.160 kWh, hvilket betyder, at der altid er et overskud af el, der kan benyttes i tilfælde af strømsvigt eller hvis overfarten tager længere tid end forventet.


Hvis batterierne af en eller anden årsag ikke kan lades, kan fartøjet sejles enten på hybriddrift eller ved brug af dieselmotorerne, da samtlige maskiner er bibeholdt ombord. Hvis batterierne skulle blive helt eller delvist tømt for energi, er det muligt at omlægge til diesel igen eller sejle med hybriddrift, hvilket indebærer en kombination af diesel og batteri. Batteriet kan desuden lades af fartøjets egne dieselmotorer.


ForSea har brugt haft et budget på 300 millioner svenske kroner til projektet, der er sam-finansieret med INEA under EU, som har bidraget med 120 millioner svenske kroner.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Seks meldes døde
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Containerskib sejler bro ned
- Skibe, der transporterer offshore-personale, bliver omfattet af ny international sikkerhedsstandard
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- 31-årig anholdt i sag om indsmugling af 300 kg kokain
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst