Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Amerikansk brintlastbil er bygget til Europa

Mandag 12. november 2018 kl: 12:58
Af: Jesper Christensen

Amerikansk brintlastbil er bygget til Europa

Nikola Motor Company, der blandt andet arbejder på at udvikle, producere og markedsføre tunge lastbiler, der kan køre på brint, har meldt ud med, at der også kommer en brintlastbil til Europa med virksomhendes "N" på fronten

Amerikansk brintlastbil er bygget til Europa
Nikola Motors lastbil til Europa vil få navnet Nikola Tre - inspireret af træerne i de norske skove. 


Besøger man Nikola World i Phoenix 16. - 17. april næste år vil man kunne se en prototype af Nikola Tre sammen med andre af koncernens nul-emissions produkter - eksempelvis lastbilen Nikola Two.


Nikola Motor Company's grundlægger og administrerende direktør Trevor Milton oplyser, at Nikola Tre vil gå i produktion sammen med USA-versionen i 2022-2023.


Nikola Tre vil have motorer fra 500 hk - 1.000 hk, 6x4 eller 6x2-konfiguration og en rækkevidde på mellem 500 og 1.200 km afhængig af udstyr. Nikola Tre vil passe ind i de gældende regler for bredde, længde og højde i Europa.


Nikola Motors, der vil begynde at teste Nikola Tre i Norge omkring 2020, er i gang med at finde et egnet produktionssted i Europa.


I modsætning til eksempelvis Tesla arbejder Nikola Motors med brint som energibærer. I den forbindelse er virksomheden i samarbejde med Nel Hydrogen, der har produktionsanlæg i Herning, i gang med at etablere et netværk af brinttankstationer. Nikola planlægger at have over 700 brint-tankstationer i USA og Canada om ti år.

Grundlæggende kan brint produceres ved at stikke et par elektroder ned i en balje vand og så sætte strøm til. Ved den ene elektrode vil der boble brint op. Og er strømmen bæredygtig - vil brinten være bæredygtig hvor eneste udslip vil være vand i en mængde, som den, der blev brugt til brintproduktionen.

De ovennævnte brinttankstationer vil have en daglig produktionskapacitet på 2.000-8.000 kg brint - det er faktisk temmeligt meget - og skal være etableret i Europa i 2022 og dække det meste af Europa i 2030.







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Ny brintaftale skal bane vejen for et nyt eksporteventyr og lokal vækst
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst