VOGNMANDSORGANISATION:
DTL - Danske Vognmænds administrerende direktør Erik Østergaard, peger på, at transport ikke bare kan blive for billigt. Transport er allerede blevet for billigt som et resultat af tvivlsomme forretningsmodeller, regelshopping og social dumping i årevis
Kurt Beier-sagen fra Padborg. Anklager om menneskehandel. Østchauffører eller filippinere på rastepladser og bag rattet i månedsvis. Det er rent hykleri, når en række store virksomheder og erhvervsorganisationer pludselig lader som om de pludselig har fået en helt ny indsigt i godstransporterhvervets bagside.
- Det har længe været den herskende logik på ledelsesgangene hos SLD (Specialforeningen for Logistik og Distribution) og DI-Transport, at transporterhvervet blot er et nødvendigt onde og en tjenende ånd for den ”rigtige” industri, siger Erik Østergaard og fortsætter:
- Det har længe været den herskende logik, at prisen på transportområdet både kan og skal presses i bund. At foregive, at man ingen anelse har haft om, hvad der foregik på landevejene, og hvilke vilkår, man har budt mennesker, for at presse prisen i bund - det er rent hykleri.
Erik Østergaard tilføjer videre:
- Nu lyder der meldinger om, at ”transportprisen også kan blive for lav”. Det har den været længe. Men Padborg-sagen, eller den type af forretningsmodeller, som Kurt Beier-sagen er udtryk for, er der ikke en jordisk chance for, at man har været uvidende om. Og der er ingen - ingen - mulighed for, at man ikke har været fuldt ud bevidst om, at en lang række på overfladen mondæne danske virksomheder i årevis har haft social dumping som deres modus operandi.
Erik Østergaards udtalelser kommer oven på de udmeldinger fra flere sider, der er kommet fra branchen efter 3F’s afdækning af forholdene hos Kurt Beier A/S.
- Hykleriet er til at føle på i disse uger. Alle centrale aktører har travlt med at vaske hænder. Men tilbage står, at de seneste tids afsløringer ikke kan være kommet som nogen videre overraskelse. Men mit ærinde er faktisk fremadrettet: hvordan får vi én gang for alle sat en stopper for den sociale dumping, hvordan får vi gjort op med, at transportleddet altid bare skal gøres billigere uanset den menneskelige pris, og hvordan sikrer vi de politiske rammer i fremtiden, så vi aldrig mere skal opleve løn-, arbejds- og livsvilkår - eller noget der bare ligner - som det vi så i Padborg. Dét er opgaven i forhandlingerne om Mobilitetspakken og udstationeringsdirektivets betydning for chauffører, siger Erik Østergaard med henvisning til forhandlingerne i EU om netop de to emner.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Klimareguleringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd
Skriv din kommentar:
Transporten er erhvervslivets forsømte stedsøn
Fredag 9. november 2018 kl: 15:28
Af: RedaktionenDTL - Danske Vognmænds administrerende direktør Erik Østergaard, peger på, at transport ikke bare kan blive for billigt. Transport er allerede blevet for billigt som et resultat af tvivlsomme forretningsmodeller, regelshopping og social dumping i årevis
Kurt Beier-sagen fra Padborg. Anklager om menneskehandel. Østchauffører eller filippinere på rastepladser og bag rattet i månedsvis. Det er rent hykleri, når en række store virksomheder og erhvervsorganisationer pludselig lader som om de pludselig har fået en helt ny indsigt i godstransporterhvervets bagside.
- Det har længe været den herskende logik på ledelsesgangene hos SLD (Specialforeningen for Logistik og Distribution) og DI-Transport, at transporterhvervet blot er et nødvendigt onde og en tjenende ånd for den ”rigtige” industri, siger Erik Østergaard og fortsætter:
- Det har længe været den herskende logik, at prisen på transportområdet både kan og skal presses i bund. At foregive, at man ingen anelse har haft om, hvad der foregik på landevejene, og hvilke vilkår, man har budt mennesker, for at presse prisen i bund - det er rent hykleri.
Erik Østergaard tilføjer videre:
- Nu lyder der meldinger om, at ”transportprisen også kan blive for lav”. Det har den været længe. Men Padborg-sagen, eller den type af forretningsmodeller, som Kurt Beier-sagen er udtryk for, er der ikke en jordisk chance for, at man har været uvidende om. Og der er ingen - ingen - mulighed for, at man ikke har været fuldt ud bevidst om, at en lang række på overfladen mondæne danske virksomheder i årevis har haft social dumping som deres modus operandi.
Erik Østergaards udtalelser kommer oven på de udmeldinger fra flere sider, der er kommet fra branchen efter 3F’s afdækning af forholdene hos Kurt Beier A/S.
- Hykleriet er til at føle på i disse uger. Alle centrale aktører har travlt med at vaske hænder. Men tilbage står, at de seneste tids afsløringer ikke kan være kommet som nogen videre overraskelse. Men mit ærinde er faktisk fremadrettet: hvordan får vi én gang for alle sat en stopper for den sociale dumping, hvordan får vi gjort op med, at transportleddet altid bare skal gøres billigere uanset den menneskelige pris, og hvordan sikrer vi de politiske rammer i fremtiden, så vi aldrig mere skal opleve løn-, arbejds- og livsvilkår - eller noget der bare ligner - som det vi så i Padborg. Dét er opgaven i forhandlingerne om Mobilitetspakken og udstationeringsdirektivets betydning for chauffører, siger Erik Østergaard med henvisning til forhandlingerne i EU om netop de to emner.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Klimareguleringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |