Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Transportorganisation siger ja til styrket kontrol

Torsdag 8. november 2018 kl: 10:33
Share  


Af: Redaktionen

Transportorganisationen ITD, der i sidste uge måtte sige farvel Kurt Beier Transport som medlem, melder efter onsdagens forespørgselsdebat i Folketinget om filippinske chauffører ud med et ja til klare cabotageregler og styrket kontrol på vejtransportområdet. Forespørgselsdebatten tog udgangspunkt i en sag om filippinske chauffører hos Kurt Beier Transport

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) var onsdag indkaldt til hasteforespørgsel i Folketingssalen om reglerne om beskæftigelse af borgere fra lande uden for EU samt cabotageregler, kombiregler og regler for international transport. 


Under dagens forespørgselsdebat i Folketingssalen bebudede transportminister Ole Birk Olesen og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, at VLAK-Regeringen i de forestående afsluttende EU-forhandlinger om vejpakken vil lægge afgørende vægt på nye klare regler for cabotage- og kombitransporter, hvor der skal aflønnes efter danske løn- og arbejdsforhold i forbindelse med cabotage- og kombitransporter i Danmark. 


ITD peger på, at organisationens kan tilslutte sig forslaget, da det ligger på linje med den holdning, som ITD har haft haft under vejepakkeforhandlingerne.


- Vi er i ITD helt enige med regeringen i, at der er brug for klare og tydelige regler på områderne for cabotage- og kombikørsel. Vi mener også, at EU’s udstationeringsregler bør gælde fra dag ét ved cabotage- og kombikørsel. Det er nemlig kørsel, der er i direkte konkurrence med nationale vognmænd. Derfor har vi også forfægtet dette synspunkt siden vejpakken blev offentliggjort sidste år, siger Jørn-Henrik Carstens, der er chef for ITD’s politiske afdeling.


ITD støtter EU-Kommissionens oprindelige forslag om fem dages fri cabotage, alternativt tre-fire dage - dog udelukkende under den præmis, at cabotage omfattes af reglerne for udstationering.


ITD er ligeledes positivt indstillet over for VLAK-Regeringens ønske om at øge antallet af vejsidekontroller og i det hele taget styrke kontrollen på transportområdet. 
 
-  Vi ser meget gerne, at der strammes op på vejsidekontrollerne. Kontrollerne skal være effektive og målrettede, og der skal slås hårdt ned på alvorlige lovovertrædelser, så der både sikres ordentlige arbejdsvilkår for chaufførerne og fair og lige konkurrenceforhold for dem, der overholder loven, siger Jørn-Henrik Carstens.


ITD understreger, at det afgørende, at der ikke indføres nye regler, der ikke kan håndhæves effektivt. Derfor ønsker ITD også at øge kontrolindsatsen - og gerne mere end det, som EU-Kommissionen oprindeligt foreslog i vejpakkeudspillet. EU-Kommissionen foreslår, at der fastsættes et minimumsniveau for årlig kontrol på to procent fra 2020. ITD ønsker at øge dette, så hvert medlemsland skal tilrettelægge kontrollen på en sådan måde, at mindst fem procent af alle cabotagekørsler kontrolleres årligt. 


Endelig opfordrer ITD EU-Kommissionen til at stille et generelt krav om, at nationale myndigheder anerkender elektroniske transportdokumenter i kontrollen, herunder det elektroniske fragtbrev. Med EU-Kommissionens anerkendelse af elektroniske dokumenter i de foreslåede initiativer og indførelsen af den nye digitale tachograf med GPS fra 2019 forventes kontrollen af cabotage-kørsel at blive bedre.
 




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Den servicerede bil holder i den grønne zone
- DI Transport kommenterer havenudvikling som en afvikling
- Pakkedistributør er parat til årets travleste tid
- 69-årig man er sigtet for indsmugling af hash og amfetamin
- Slageri-koncern stiller krav til sine transportører
- Danish Crown’s initiativ kan ikke stå alene
- Scania indfører en ny zone
- Politiet var i aktion mod social dumping i Greve
- Færgerederi på Øresund skifter navn
- Transportvirksomhed udvider samme-dags koncept på tværs af Øresund
- Lønudviklingen aftager en smule
- Scania’s transportlaboratorium vil køre fossiltfrit

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst