Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Landstrøm er en mulighed, men….

Tirsdag 23. oktober 2018 kl: 10:55
Af: Redaktionen

Hos Aarhus Havn får de jævnligt spørgsmålet ”Hvorfor etablerer I ikke et landstrømsanlæg, så skibene kan få strøm fra land, mens de ligger i havnen?” Men landstrømsanlæg er mere komplicerede end som så

Aarhus Havn’s tekniske chef, Anne Zachariassen, peger på, at et fast landstrømsanlæg med kabler i jorden i dag ikke er en rentabel eller fremtidssikret løsning på Aarhus havn. Landanlæg, der kan forsyne skibe med elektricitet, mens de ligger i havn, er ifølge Anne Zachariassen en løsning, der er bedst egnet til skibe med faste anløb med høj frekvens - eksempelvis færger. 


Hun peger på, at det er en konklusion, man har draget i en række andre havne.


- I København er der i 2015 udarbejdet en rapport med flere scenarier for etablering af et landstrømsanlæg til krydstogtterminalen. Men konklusionen er, at det ikke er rentabelt at investere i faste landstrømsanlæg, og det er desuden en kendsgerning, at det kun er de færreste skibe, der overhovedet kan modtage landstrøm, så det er på ingen måde en løsning, der rækker særligt langt, siger Anne Zachariassen.


Hun peger på, at flere rederier arbejder med andre energiløsninger - ekempelvis LNG (Liquid Natural Gas) eller batterier, der for nogle skibes vedkommende helt kan eliminere udledninger, mens skibene ligger i havn.


- Dermed er det så ikke sagt, at vi fra Aarhus Havn bare lukker sagen her. Vi er helt aktuelt i gang med at undersøge mulighederne for at etablere nogle mobile anlæg baseret på LNG og på lidt længere sigt måske batterier. Når vi er lidt længere, vil vi gå i dialog med relevante kunder til disse løsninger, siger Anne Zachariassen.


Landstrømsanlæg er blandt andet i brug i Göteborgs Hamn.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst