Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Havneselskab styrker båndene til jernbaneoperatør

Onsdag 17. oktober 2018 kl: 10:09
Share  


Af: Jesper Christensen

De litauiske jernbaner og havnen i Hamburg er blevet enige om at styrke kæden mellem de to parter. Hamburg Hafen und Logistik AG - HHLA - styrker samarbejdet direkte og via sit datterselskab Metrans. Parterne har underskrevet en hensigtserklæring om at styrke samarbejdet om ruterne til og fra havnen i Hamburg

Baggrunden for det styrkede samarbejde er blandt andet, at den litauiske økonomi de seneste år har oplevet en markant fremgang med fulde ordrebøger til landets virksomheder. Det betyder øgede investeringer i nyt maskineri, fabrikker og bygninger.



På transportområdet satte søtransporten mellem Hamburg Hafen og Litauen ny rekord sidste år med omkring 128.000 standardcontainere. Det var en fremgang på 7,8 procent i forhold til året før. Dertil kommer transporten med tog, som også tager en stor del af transporten mellem Hamburg og Litauen. Parterne vil især have fokus på udviklingen af infrastrukturprojekterne Rail Baltica og East-West Transport Corridor.



Rail Baltica er en jernbaneforbindelse, der er planlagt mellem polske Warzawa via Kaunas og Riga til Tallinn med færgeforbindelse eller en tunnel-forbindelse videre til finske Helsinki. EU-landene Polen, Litauen, Letland, Estland og Finland deltager i projektet, der får støtte fra EU.



I juni i år overtog HHLA den største estiske containerterminal - Transiidikeskuse AA - i Muuga i nærheden af Tallinn. Det er også med den baggrund at HHLA’s datterselskab Metrans er særligt interesseret i Rail Baltica-korridoren, der vil have en sporvidde på 1.435 mm i stedet for den russiske sporvidde på 1.520 mm. Projektet vil øge den europæiske sporvidde med mindst 950 km.



De litauiske jernbaner transporterer gods med tog på baner med både 1.520 mm og 1,435 mm i forskellige retninger. Godstransporten er først og fremmest til Hviderusland, Rusland, Ukraine, Letlnd, Polen, Kazakhstan, Kina, Tyrkiet, Tyskland, Skandinavien og Italien. De litauiske jernbaner har terminaler i Vilnius, Kaunas og Šeštokai, hvor der ud over håndtering af containere og trailere også tilbydes yderligere service som dokumenthåndtering, toldbehandling og oplagring af containere.



HHLA’s datterselskab Metrans Group ejer og driver 14 terminaler i de vigtigeste regioner i Europa. Fælles intermodale projekter vil skubbe effektiviteten af jernbanetransport fremad.






Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Anlægsarbejdet med Femern Bælt-forbindelsen går i gang på dansk side
- Transportorgansation opsiger associeringsaftale med vognmandsforening
- Tyve kigger ind i lastbiler - og politiet kan kigge med
- Kåringer på Transport 2019
- Kommune indfører krav om grøn transport hos leverandører
- TUR tager fat i AMU-udbuddet
- Tre finalister er klar til at dyste om titlen som Årets Transportvirksomhed 2019
- Årets Chauffør 2019 brænder for trafiksikkerheden
- Transportmessen trak transportfolk til
- EU-Parlamentet stemmer og EU-Kommissionens vejpakke
- Lastbilchauffør slap uskadt
- Tre mænd er dømt i større sag om hash-smugling

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst