Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Havn har indbragt rederikunde for inkasso

Mandag 15. oktober 2018 kl: 14:02
Af: Redaktionen

Rønne Havn A/S har indbragt Færgen A/S for inkasso på grund af udestående for millionbeløb. Årsagen til tvisten er, at Rønne Havn A/S har ændret sin rabatstruktur

- Man kan ikke selv bestemme, hvad man vil betale. Det er meldingen fra Rønne Havn A/S’ administrerende direktør, Thomas Bendtsen, som med en enig bestyrelse i ryggen, har indbragt Færgen A/S for inkasso. En sag, som skal behandles ved Sø- og Handelsretten.


Da Rønne Havn A/S indbragte sagen for inkasso, havde Færgen A/S offentliggjort, at selskabet var sat til salg. Det ville bringe havnens tilgodehavender i fare, så derfor var det vigtigt for havnen at markere, at parterne har en tvist. Da Færgen A/S trods havnens varslinger med videre stadig ikke betalete efter den nye struktur, så havde havnen ikke andre muligheder end at anvende retspraksis. Rønne Havn A/Svarslede Rederiet Færgen om ændringerne 1. januar 2016.


- Det er nu over to år siden, at vi varslede Færgen A/S om ændringer i vores rabatstruktur og at disse ændringer ville træde i kraft fra 1. januar i år. Vi har ikke ændret i vores takster andet end at sørge for, at taksterne følger prisindekset. Vi har alene ændret i rabatstrukturen. Færgen A/S har så valgt at ignorere vores ændringer, hvorfor det skyldige beløb fra 1. januar i år blot er vokset og vokset. Det er helt uacceptabelt, at Færgen A/S ikke har reageret på såvel varslinger som tilsendte rykkere. Jeg må sige, at dette er helt uden fortilfælde, siger Thomas Bendtsen.


Ifølge Rønne Havn A/S omhandler ændringen en reduktion fra omkring 90 procent i rabat ved den gamle rabatstruktur til omkring 70 procent i rabat ved den nye rabatstruktur.


- Der er ikke tale om, at vi fjerner rabatten, men vi reducerer den. Og en rabat på 70 procent er fortsat en pæn rabat for et selskab at opnå, siger Thomas Bendtsen, som godt kan forstå, hvis nogle undrer sig over, hvorfor havnen tidligere havde givet en så høj rabat.


- Rabatten har fået en voldsom størrelse, hvilket vi fra havnens side nu har reageret på. Vi har fokus på at holde vores produktionsapparat og infrastruktur konkurrencedygtig til gavn for de bornholmske erhvervsvirksomheder, bornholmerne og det bornholmske samfund. Rønne Havn A/S driver Bornholms primære forsyningshavn, og det er afgørende, at den er i stand til at tilpasse sig markedskravene - ikke bare nu men også på sigt, påpeger Thomas Bendtsen.


Lige og fair konkurrencevilkår
Molslinjen har overtaget færgebetjeningen af Bornholm fra 1. september i år og har valgt at prøve sagen ved Konkurrencestyrelsen, idet rederiet mener, at Rønne Havn A/S benytter sin monopollignende situation i forbindelse med ændringen af rabatstrukturen.


- Det er vigtigt at forstå, at Molslinjen var bekendt med Rønne Havn A/S’ varslede ændringer i rabatstrukturen, da de bød på opgaven. Så da Transportministeriet ved udbuddet valgte Molslinjen, havde vi fra havnens side også varslet Molslinjen. Når det er sagt, så er Molslinjen i sin gode ret til at prøve sagen ved konkurrencemyndighederne. Jeg kan sige, at Rønne Havn A/S ved en tidligere sag i Konkurrenceretten kunne dokumentere, at vi førte rimelige priser og ikke udnyttede vores monopollignende situation, siger Thomas Bendtsen, der understreger at havnen drives med respekt for den lige og fair konkurrence.


Rønne Havn A/S betjener færgeruter til fire destinationer i henholdsvis Danmark, Sverige, Polen og Tyskland.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst