Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
VLAK-REGERINGENS KLIMA- OG LUFTPLAN

Skibsfarten på have og havne skal være mere miljøvenlig

Onsdag 10. oktober 2018 kl: 12:13
Share  


Af: Redaktionen

Skibsfarten, der trods sin energieffektivitet pr. transporteret enhed gods, er kilde til både luftforurening og drivhusgasser, skal være mere miljøvenlig. Det er et af punkterne i VLAK-Regeringens klima- og miljøplan. VLAK-Regeringen peger på, at luftforurening fra den internationale skibsfart er beregnet til at være årsag til ca. 20 procent af de beregnede helbredseffekter som følge af luftforurening i Danmark. Hertil kommer at krydstogtturisme er stigende i Danmark. Samtidig er der et stigende antal naboklager over luftforureningen og støjen fra de store skibes egen strømproduktion

På den baggrund vil VLAK-Regeringen med sin klima- og luftplan sætte gang i to initiativer:
  • Igangsættelse af et internationalt samarbejde for at fremme grønnere krydstogtturisme i Østersøregionen i samarbejde med erhvervet, kommuner og turistorganisationer. Det nye internationale samarbejde skal især se på, hvilke fælles initiativer der kan tages fremadrettet i forhold til at fremme mere miljøvenlig krydstogtturisme i regionen
  • Internationale krav betyder, at skibe, der sejler i Nord- og Østersøen skal nedsætte deres udledning af svovl. De fleste overholder reglerne, men der er nogle der snyder. Regeringen vil derfor fortsætte håndhævelse og kontrol af svovludledning fra skibsfart - også for at sikre lige og fair konkurrence blandt rederierne

Tal og fakta:
  • Ifølge Dansk Center for Miljø og Energi (DCE) på Aarhus Universitet er svovlindholdet i luften over Danmark mere end halveret, siden skærpede svovlregler trådte i kraft i Nordsøen og Østersøen 1. januar 2015
  • Siden reglerne trådte i kraft, har Miljøstyrelsen anmeldt 30 rederier til politiet for overtrædelse af svovlreglerne, heraf ni i 2018
  • Den økonomiske gevinst ved at snyde er stor. Ekstraomkostningerne til brændstof afhænger af skibets størrelse og fart, men vil være på mellem en halv til en millioner kroner for en tur fra den engelske kanal til Østersøen og retur
  • Miljøstyrelsen indstiller til en bødestørrelse i anmeldelsen. For små overtrædelser er bøder ca. 30.000 - 75.000 kroner. For større overtrædelser indstilles der til bøder på 200.000 og derover. Den største af de fire betalte bøder er på 375.000 kroner
  • Krydstogtturismen er i vækst i Danmark. I København er der nu over 300 krydstogtskibe om året, og i Aarhus vokser antallet af krydstogtskibe også. Det er godt for byerne og Danmark. Men krydstogtskibene forurener luften, når de genererer strøm for at holde sig i gang, mens de ligger ved kaj
  • Af de krydstogtsskibe, som anløber Københavns Havn, har omkring 20 procent mulighed for at aftage landstrøm




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Bekendtgørelse om havneforordningen er sendt i høring
- Færgerederier er tilfredse med dom over statsstøtten til Femern-forbindelsen
- EU-Domstolen har giver rederier ret i klage over støtte til Femern-forbindelsen
- Skibsfartens svovlsyndere bliver offentliggjort
- Østhavnen i Aalborg får ny beboer
- Fire firmaer/konsortier er blevet udtaget til at byde på havnearbejde
- Transportkoncern flytter aktiviteter til Aalborg Havn og udvider
- Forum om plastforurening i havene er sat i søen
- Havn i Østjylland får ny sværgodsrampe
- Vindmøller på Aarhus Havn er en mulighed
- Alle Stena Lines nybyggerier til Det Irske Hav er i gang
- Danske Rederier får ny EU-sekretariatschef

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst