Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
TAL FRA DANMARKS STATISTIK:

Østeuropæiske vognmænd sidder tungt på cabotage-kørsel

Mandag 8. oktober 2018 kl: 10:16
Af: Redaktionen

Cabotagekørsel og tredjelandskørsel fortsætter med at vokse, og østeuropæiske vognmænd sidder tungt på kørslen. Det viser nye tal. Vognmandsorganisationen DTL mener, at EU’s politikere bør tage tallene alvorligt, når de skal beslutte sig ofr nye regler for vejtransport

DTL mener, at tallene over tredielandskørsel og cabotagekørsel viser en urovækkende tendens - ikke mindst i lyset af EU-Kommissionens seneste vejpakke, der lige nu er til politisk drøf­telse i EU-Parlamentet og EU’s ministerråd. 


DTL fremhæver, at de seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at omfanget af udenlandske last­bilers cabotagekørsel i Danmark er steget med næsten en tredjedel i 2017 i forhold til året før. I samme periode er danske lastbilers samlede cabotagekørsel i udlandet faldet.


Samtidig understøtter nye tal fra EU's statistikorganisation, Eurostat, tendensen til en kraftig stigning i cabotagekørslen i hele Europa fra 2014 til og med 2017. Tallene fra Eurostat dækker blandt andet international kørsel, cabotagekørsel og tredjelandskørsel. 


Eurostat konkluderer, at det er østeuropæiske vognmænd, der sidder på kørslen i de vestlige lande - og væksten er størst i cabotagekørslen.


- Der er tale om usikre tal fra Danmarks Statistik og Eurostat. Men de peger i samme retning, nemlig at østeuropæiske vogn­mænds cabotage-aktiviteter fortsat stiger kraftigt år for år, siger DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard.


- Cabotage-væksten i Danmark har i nogle år været sat på hold som følge af en markant politimæssig indsats, men effekten synes at være aftaget. Det kan blandt andet skyldes, at planlægningen af den systematiske og vedvarende cabotage i Danmark og nabolandene kombineret med tredjelandskørsel er på vej op i et nyt gear. Tallene er gennemgående udtryk for en tendens, en ubehagelig tendens, hvor de vestlige vognmandserhverv er lagt ned i deres hjemlande, siger Erik Østergaard.


Interesserede kan læse artiklen i DTL-magasinet her:






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst