Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
TAL FRA DANMARKS STATISTIK:

Østeuropæiske vognmænd sidder tungt på cabotage-kørsel

Mandag 8. oktober 2018 kl: 10:16
Share  


Af: Redaktionen

Cabotagekørsel og tredjelandskørsel fortsætter med at vokse, og østeuropæiske vognmænd sidder tungt på kørslen. Det viser nye tal. Vognmandsorganisationen DTL mener, at EU’s politikere bør tage tallene alvorligt, når de skal beslutte sig ofr nye regler for vejtransport

DTL mener, at tallene over tredielandskørsel og cabotagekørsel viser en urovækkende tendens - ikke mindst i lyset af EU-Kommissionens seneste vejpakke, der lige nu er til politisk drøf­telse i EU-Parlamentet og EU’s ministerråd. 


DTL fremhæver, at de seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at omfanget af udenlandske last­bilers cabotagekørsel i Danmark er steget med næsten en tredjedel i 2017 i forhold til året før. I samme periode er danske lastbilers samlede cabotagekørsel i udlandet faldet.


Samtidig understøtter nye tal fra EU's statistikorganisation, Eurostat, tendensen til en kraftig stigning i cabotagekørslen i hele Europa fra 2014 til og med 2017. Tallene fra Eurostat dækker blandt andet international kørsel, cabotagekørsel og tredjelandskørsel. 


Eurostat konkluderer, at det er østeuropæiske vognmænd, der sidder på kørslen i de vestlige lande - og væksten er størst i cabotagekørslen.


- Der er tale om usikre tal fra Danmarks Statistik og Eurostat. Men de peger i samme retning, nemlig at østeuropæiske vogn­mænds cabotage-aktiviteter fortsat stiger kraftigt år for år, siger DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard.


- Cabotage-væksten i Danmark har i nogle år været sat på hold som følge af en markant politimæssig indsats, men effekten synes at være aftaget. Det kan blandt andet skyldes, at planlægningen af den systematiske og vedvarende cabotage i Danmark og nabolandene kombineret med tredjelandskørsel er på vej op i et nyt gear. Tallene er gennemgående udtryk for en tendens, en ubehagelig tendens, hvor de vestlige vognmandserhverv er lagt ned i deres hjemlande, siger Erik Østergaard.


Interesserede kan læse artiklen i DTL-magasinet her:






Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Scania skal levere 15 trækkere med gevir
- Transportkoncern flytter aktiviteter til Aalborg Havn og udvider
- Vognmand på Falster ruller ud med sand-grus-sten i ny Volvo FH
- Global aktion mod ulovlig medicin gav resultat
- Antallet af nye lastbiler er stigende
- Havn i Østjylland får ny sværgodsrampe
- Transportministre blev enige om rammerne for EU’s infrastrukturfond fra 2021
- Vejpakkekompromis baner vej for nye fælles EU-regler
- Hollandsk statsborger skal for en dommer i smuglersag
- Alle Stena Lines nybyggerier til Det Irske Hav er i gang
- DAF’en er leveret med den første HMF 9520-kran
- Det er vigtigt med ens regler for lastbilstransport i EU

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst