Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
INGENIØRFORENINGEN:

Elbiler skal favoriseres i VLAK-Regeringens kommende klimaudspil

Tirsdag 2. oktober 2018 kl: 22:38
Share  


Af: Redaktionen

Lars Løkke Rasmussens udmelding om, at det fra 2030 ikke længere vil være muligt at indregistrere en ny bil, der kører på ren benzin eller diesel, er et skridt i den rigtige retning. Næste skridt er en favorisering af elbilerne. Det mener Ingeniørforeningen, IDA

- Det er glædeligt, at regeringen vil forbyde salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030. Det lover godt for regeringens kommende klimaudspil, at den sætter ambitiøse mål for, hvordan vi går et fossilfrit samfund i møde, for ingen er tjent med, at den danske bilpark bliver et trillende museum for gammeldags motorteknologi, som hverken tager hensyn til miljø eller befolkningens sundhed, siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.


VLAK-Regeringen er på vej med et større klimaudspil, og IDA mener, det er glædeligt, at transporten er med fra starten. I dag udgør elbiler under 0,5 procent af den samlede bilpark, og skal den andel hæves, skal både bilbranchen og borgerne have klare pejlemærker.


- Derfor er et naturligt skridt som følge af det, at de også fremskynder, at vi får flere elbiler på vejene, og det kan vi gøre ved at ændre registreringsafgifterne, så de favoriserer elbilerne. Vi håber også, at det kommende klimaudspil indeholder en strategi og en handlingsplan for 100 pct. fossilfri transport, der gælder både den individuelle og den kollektive transport. Lyt til Klimarådets anbefaling om at give et tilskud på 50.000 kr. til alle, de køber en ny elbil, påpeger Thomas Damkjær Petersen.


Også befolkningen bakker op om et farvel til diesel- og benzindrevne biler. Sidste år lavede Userneeds en undersøgelse for IDA, hvor 41 procent svarede, at de er ’positive’ eller ’meget positive’ over for at tage nøglen ud af tændingslåsen på landets dieselbiler og udfase dem i 2025.


- Regeringen har derfor medvind på denne dagsorden, for det er klart positivt, at så mange danskere er parate til at sige endegyldigt farvel til dieselbilen. Der er rent faktisk andre motorteknologier, som kan erstatte dieselmotoren i personbiler. Skal den grønne omstilling lykkes, kræver det et langt skarpere politisk fokus på transportområdet, ikke mindst bilparkens teknologi og miljøaftryk, siger Thomas Damkjær Petersen.


Læs også:




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Superfærge ankommer til Aarhus på søndag
- Nye job går i vid udstrækning til mennesker i Danmark
- Volvo kørte sine busser ind på en førsteplads
- Københavns Lufthavn har en andel på 83 procent
- Danske lufthavne betjente 18,2 millioner passagerer
- Skånsk havn med bornholmerforbindelser satte ny rekord
- Enighed i EU åbner for mindre CO2-udledning fra tunge køretøjer
- Skandinaviens største ro/ro-havn sætter ny rekord
- Debatmøde sætter fokus på organisering af kollektiv trafik
- Dansk flyselskab holder rute mellem Esbjerg og Aberdeen i luften
- Britisk flyselskab er gået konkurs
- DSB lancerer DSB Orange Fri og fordobler antallet af billige billetter

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst