Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Gods ud over ladkanterne fylder i Helsingborgs Hamn

Onsdag 19. september 2018 kl: 10:00
Af: Redaktionen

Gods ud over ladkanterne fylder i Helsingborgs Hamn

Havnemedarbejderne i Helsingborgs Hamn håndterer jævnligt gods, der rager ud over eller støder på kanterne på ladene - eksempelvis tunge arbejdsmaskiner og køretøjer. Godset, der har betegnelsen OOG - Out Of Gauge - kan dermed ikke transporteres i traditionelle lukkede sø-containere, men skal surres på åbne lad. Det er et område, som Helsingborgs Hamn har satset meget på de seneste år

- Forenklet kan man sige, at det handler om gods, der er for bredt, for langt, for højt, for tungt eller på anden måde umuligt at laste i en standardcontainer, siger Mark Wieden, der er Sales Executive i Helsingborgs Hamn.


- Gennem de seneste år har vi satset meget op området. Ambitionen er at blive en ledende aktør inden for denne transportgren, Vi har fået mange opgaver inden for OOG, siger Mark Wieden videre.


Et eksempel på at havnen har udviklet sig på området for OOG-transporter er, at man har et dedikeret mandskab til at stuve projektlaster, og at man har et specifikt Magasin, som håndterer godset. Magasin 712 udgør havnens Stuffing Center og håndterer regelmæssigt laster med gods som stenknusere, reach stackers eller hele papirproduktionsanlæg - noget som havnens kunde, Scan Global Logistics, ved noget om.


- Ind i mellem eksporterer vi alt fra pladskrævende udrustning og maskiner til hele fabriker. Det kan handle om op mod 350 ton i en last, siger Mikael Svensson, der er Operations Manager Projects hos Scan Global Logistics.


- Helsingborgs Hamn har virkeligt udviklet sig inden for OOG de seneste år og har skabt et stærkt tilbud på området med dygtige medarbejdere og stor fleksibilitet - noget vi som kunde sætter stor pris på, siger han videre.


Scan Global Logistics værdsætter især havnemedarbejdernes kompetencer, når det gælder lastning af flak eller i Open Top-containere, hvor den mindste fejl kan udløse ødelæggende kader eller havarier til søs.


- Sikkerheden er alfa og omega, når det gælder om at levere kvalitet, Vores personale ved, havd der står på spil ved stuvningen. Ud over mange års erfaringer skal de også være opfindsomme. Det er ikke sjældent, at de konstruerer særlige løsninger til at støtte godset på, som gør lastningen 100 procent sikker, inden de kan spænde eksempelvis enorme trucks fast med kæder, som kan tåle alt, som kræves, siger Mark Wieden.


For den danskejede og globale speditør Scan Global Logistics bliver Helsingborgs Hamn især rost for service, viden og fleksibilitet.


- For os er det forståeligt nok en stor fordel, at havnen tilbyder kvalificeret stuvning samme sted, som godset siden skal lastes ud fra. Jeg værdsætter, at de har en proaktiv problemløsning og hjælper mig i mit arbdje. De sidder ikke på hændere og venter på alle svar, men tager fat i spørgsmål, der opstår. Vort samarbejde er fantastisk, siger Mikael Svensson fra Scan Global Logistics.


Konstruktive og sikre løsninger
I Helsingborgs Hamn stuver Scan Global Logistics regelmæssigt reach stackers fra eksempelvis Konecranes eller varmevekslere fra Alfa Laval. Ofte benyttes 20-fods flak, 40-fods flak eller Open Top-containere.


- Fælles for vores laster er, at de sjældent er enkle. Det bliver ofte finurlige og opfindsomme løsninger, som vi kommer på sammen med havnen - vi bygger smarte ramper og slidsker, som godset kan glide ind i en Open Top-container - og samtidig være enkel at tømme igen et helt andet sted i verden. I dag er stuvningen af lasten en vigtig del af helheden og en garanti for, at højværdigods når frem i god stand, siger Mikael Svensson.


Om Helsingborgs Hamn: 
  • Helsingborgs Hamn er en af Sveriges største færgehavne og en af Nordeuropas ledende havne 
  • Som containerhavn håndterer Helsingborg omkring 220.000 teu (Twentyfoot Equivalent Unit) via sø og omkring 75.000 tes via land.
  • Havnens omkring 220 medarbejdere håndterer cirka 8 millioner ton gods hver tår
  • Helsingborgs Hamn tilbyder rederier, transportører og speditører tog-, vej- og søforbindelser
  • Færgerne mellem Helsingborg og Helsingør transporterer hvert år omkring 8 millioner passagerer og 2 millioner køretøjer over et af verdens mest trafikerede farvande - Øresund
  • Helsingborgs Hamn AB ejes af Helsingborgs stad

En Twenty-foot Equivalent Unit, TEU, er en container med målene 8x9x20 fod med et rumindhold på knap 36,25 kubikmeter.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Seks meldes døde
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Containerskib sejler bro ned
- Skibe, der transporterer offshore-personale, bliver omfattet af ny international sikkerhedsstandard
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- 31-årig anholdt i sag om indsmugling af 300 kg kokain
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst