Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

DSB reducerer ultrafine partikler med 80 procent

Tirsdag 18. september 2018 kl: 09:57
Share  


Af: Redaktionen

Løbende tiltag for at begrænse partikeludledningen fra DSB’s aldrende ME-lokomotiver har haft en markant effekt. DSB indarbejder nu et nyt tiltag, som sammen med de tidligere tiltag skal nedbringe mængden af ultrafine partikler med 80 procent. Det Økologiske Råd hilser tiltaget velkommeN

Gennem de seneste fem år har DSB indarbejdet og afprøvet en række tiltag for at nedbringe mængden af ultrafine partikler i togene. Det seneste tiltag er udskiftning af brændstofdyser og cylinderenheder på foreløbig ét ME-lokomotiv. Ombygningen af lokomotiverne er en velafprøvet løsning. DSB forventer at have ombygget seks lokomotiver ved udgangen af 2018 og alle 33 ME-lokomotiver ved udgangen af 2019. 


- Det er rigtig godt, at DSB har gennemført alle disse tiltag, der nedbringer forureningen, siger Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd. Han understreger, at det er vigtigt at fortsætte med flere og forskellige metoder til at nedbringe forureningen yderligere. 


DSB’s miljøchef Jesper Mølgård forklarer, at sammenlignet med situationen for fem år siden har DSB’s løbende tiltag medført en reduktion af forekomsten af ultrafine partikler i DSB’s Dobbeltdækker-vogne med 80 procent.


- Det seneste tiltag med udskiftning af brændstofdyser og cylinderenheder på ME-lokomotiverne medfører en mere effektiv forbrænding i motoren. Vi udleder markant mindre sort røg og lugt af diesel, vi opnår en mindre reduktion af energiforbruget og en markant reduktion i forbruget af smøreolie, siger Jesper Mølgård.


Fakta - Oversigt på løbende tiltag på DSB's ME-lokomotiver
  • DSB har løbende reduceret forekomsten af ultrafine partikler 
  • I 2013 målte Teknologisk Institut en koncentration af ultrafine partikler i DSB’s Dobbeltdækker-vogne på 370.000 ultrafine partikler inden for en kubikcentimeter
  • Samtidig testede DSB et nyt filter i indsugningen til klimaanlæggene i dobbeltdækkervognene. Det nedbragte antallet af ultrafine partikler til 220.000. Filterne blev monteret i 2014
  • I efteråret 2013 installerede DSB emissionskit, der rensede udstødningsgasserne. Alle DSB’s 33 ME-lokomotiver har emissionskittet implementeret. Det nedbragte antallet af ultrafine partikler til 160.000
  • Med udskiftningen af brændstofdyserne og cylinderenhederne reduceres partikelantallet til 70.000
Tallene er gennemsnitstal for målinger på strækningen fra Østerport til Nykøbing F, hvor et ME-lokomotiv trækker vognene, og røgfanen lægger sig ned over vognene. Når lokomotivet skubber vognene, er partikelantallet markant mindre.


Fra 2021 begynder DSB at modtage de nye, mere miljøvenlige ellokomotiver, der erstatter de aldrene ME-lokomotiver. 






Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Superfærge ankommer til Aarhus på søndag
- Nye job går i vid udstrækning til mennesker i Danmark
- Volvo kørte sine busser ind på en førsteplads
- Københavns Lufthavn har en andel på 83 procent
- Danske lufthavne betjente 18,2 millioner passagerer
- Skånsk havn med bornholmerforbindelser satte ny rekord
- Enighed i EU åbner for mindre CO2-udledning fra tunge køretøjer
- Skandinaviens største ro/ro-havn sætter ny rekord
- Debatmøde sætter fokus på organisering af kollektiv trafik
- Dansk flyselskab holder rute mellem Esbjerg og Aberdeen i luften
- Britisk flyselskab er gået konkurs
- DSB lancerer DSB Orange Fri og fordobler antallet af billige billetter

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst