Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
SVENSK LASTBILPRODUCENT FØR EUROPÆISKE MESSE:

Flere teknologier er nødvendige for en fossil-fri fremtid

Mandag 17. september 2018 kl: 12:43
Af: Redaktionen

Batteridrevne køretøjer vil spille en afgørende rolle i arbejdet med at skabe et bæredygtigt transportsystem, der lever op til FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling og klimaaftalen fra Paris i 2015. Den svenske producent af lastbiler, busser og motorer, Scania, peger på, at biobrændstoffer anvendt i forbrændingsmotorer her og nu udgør det bedste alternativ

- Vi udvikler alle alternative teknologier med fokus på deres kommercielle levetid, siger Christian Levin, der er Head of Sales and Marketing hos Scania. 


- Det ville være umuligt at lancere produkter, der ikke opfylder vores kunders forretningsbehov. Den grundlæggende forudsætning skal være, at teknologien giver en rimelig TCO (Total Cost of Ownership) på kort sigt, siger han videre og peger på, at Scania’s plug-in hybrid lastbil og den batteridrevne bus (BEV, Battery Electric Vehicle), der begge er udstillet på den internationale transportmesse IAA i Hannover i denne og næste uge, lever op til dette kriterie. 


- Scania er velpositioneret, hvad angår teknologiske udvikling af omkostningseffektive løsninger, siger Christian Levin.


I en stor undersøgelse har Scania for nyligt udforsket flere muligheder at blive fossilfri i de kommende årtier på - lige fra fuld elektrificering til en portofølge af alternative drivliner. Undersøgelsen viser, at den hurtigste udbredning af elbiler vil kræve fire til fem gang større investeringer i infrastruktur i forhold til den nuværende situation, men vil til gengæld i 2050 kunne reducere driftsomkostningerne med 40 procent.


Faktisk giver batteridrevet (BEV) det mest omkostningseffektive forløb i den samlede nedbringelse af fossile brændstoffer til tung transport. I 2031 vil de samlede omkostninger for batteridrevne køretøjer (BEV) nå niveau med diesel på alle segmenter, inklusiv langturstransport.


Scania har forpligtet sig til at levere alle teknologier, der effektivt kan bidrage til at reducere CO2-udledningen. En implementeringstid af fossilfrie drivlineteknologier på mindst 5 til 10 procentpoint om året i hele verden er nødvendig for fuldt ud at kune trænge gennem på markederne i 2040. 






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Ny brintaftale skal bane vejen for et nyt eksporteventyr og lokal vækst
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst