Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vognmandsorganisation vil have undtaget walkie-talkier

Fredag 17. august 2018 kl: 14:59
Af: Jesper Christensen

VLAK-Regeringen vil have Færdselslovens regler om brugen af mobiltelefoner under kørsel til også at omfatte brugen af alle holdholdte mobile kommunikationsenheder - herunder walkie-talkier i eksempelvis lastbiler. Forslaget har været i høring blandt relevante organisationer, og vognmandsorganisationen DTL peger i den forbindelse på, at walkie-talkier i eksempelvis lastbiler skal undtages for reglerne


Generelt støtter DTL med henvisning til trafiksikkerheden intentionerne bag forslaget om, at andre håndholdte mobile enheder skal være omfattet af samme regler, som mobiltelefoner har været siden 1997. 


DTL er også positive over for, at brud på reglerne skal udløse et klip i kørekortet. Men organisationen er bekymret for, at det vil kunne betyde, at vognmænd rundt i landet vil få sværere ved at tiltrække chauffører, hvis de risikerer at miste deres kørekort under deres arbejde. Det spiller ind, at mange chauffører bruger deres egen telefon til private samtaler, når de er på arbejde for ikke at blive pålagt skat af fri telefon, hvis de må benytte de telefoner, som vognmanden har monteret i bilerne.


Chaufførernes egne telefoner er ofte ikke koblet til lastbilens håndfrie udstyr, selvom det teknisk kan lade sig gøre.  


DTL foreslår derfor, at chauffører bliver undtaget fra reglerne om at betale skat af fri telefon.


Derudover ønsker DTL, at brugen af walkie-talkie også bliver undtaget fra reglerne, da mikrofon og walkie-talkie eksempelvis betjenes med et enkelt klik, og at mikrofonen bliver hægende i sit kabel, hvis chaufføren slipper den.


DTL fremhæver også, at chauffører bruger walkie-talkier til at kommunikere med førere af gravemaskiner, når de eksempelvis kører i grusgrave. Derudover bliver walkie-talkier også brugt som et social værktøj mellem chauffører på lange ture. Chauffører bruger også walkie-talkier, hvis de vil advare andre chauffører mod farer, der er opstået andre steder i trafikken og oplyse om eksempelvis udrykningskøretøjer.











Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst