Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
MELDING FRA HIRTSHALS HAVN:

Godsjernbane er en del af fremtidens transportløsning

Torsdag 9. august 2018 kl: 12:07
Share  


Af: Redaktionen

De store dagsordenstemaer er med god grund blevet bæredygtighed, klimaansvarlighed og miljøbevidsthed, og det er dagsordner, som alle i transportsektoren må inkludere i arbejdet med at finde fremtidens transportmodeller. Sådan lyder et budskab fra Hirtshals Havn, der har færgeforbindelser til Norge, Færøerne og Island - og en ny kombiterminal, der er klar til at tage mod tog med løstrailere og containere

Hirtshals Havn:

Fremtidens godstransport skal tilrettelægges og opbygges, så den optimeres efter økonomi, transporttid og klimabelastning. Det betyder, at der i fremtiden skal søges transportmodeller, der kan være mere komplekse, idet de udnytter flere transportformer, der hver især udnyttes med hensyn til deres kvaliteter, hvormed der samlet opnås optimale transporter. Et større omfang af disse multimodale transportløsninger vil i fremtiden gøre godstransporter mere klimavenlige.

Multimodal transport udnytter på land de forskellige fordele ved godsjernbanetransport og lastbilstransport. Dermed kan transporterne optimeres, når gods på længere distancer transporteres med jernbane. Der flyttes gods over land uden brug af chauffører og uden lastbiltransport på landeveje og motorveje.

De multimodale transportløsninger og transport af gods på jernbanen vil øge den samlede kapacitet på den europæiske infrastruktur. Med overflytning af godsmængder fra vejtransport til jernbanetransport vil trafiksikkerheden blive øget på vejnettet, og samtidig vil klima- og miljøbelastningen fra godstransport samlet blive reduceret.

De europæiske perspektiver for godstransporten med større omfang af godsjernbanetransport vil i Hirtshals blive spejlet i en kommende idriftsætning af kombiterminalen. 
Når der opstartes jernbanetrafik på kombiterminalen i Hirtshals, åbnes der for nye transportløsninger i den nordlige del af Europa. Dermed udbygges de allerede eksisterende muligheder for at transportere det gods, der i dag bliver kørt med lastbil på motorvejene mellem Sydeuropa og eksempelvis byer i Norge, kan transporteres med kombinationer af jernbanetransport og søtransport, så det ikke belaster vejnettet.

Det kommer over de nærmeste år til at ske forandringer. Det er nødvendigt, og det er logisk.





Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transport- og logistik-koncern åbner nyt kontor i Kolding
- Whitepaper fra computerproducent peger på fremtidens udfordringer for post- og logistikvirksomheder
- De tunge er kørt frem med 61
- Scania tog september med 90 flere end nummer to
- Lastbilbestanden er vokset med 274
- Skal vi flytte afgangen 15 minutter?
- Opbygger fortæller om vognmandens nye vogntog
- Villaby-vognmand vider sin vognpark ud
- Vognmand i Hundested har fået en ny lastbil med skovkran
- Lastbilerne kørte frem i september
- Varebilerne taber terræn
- Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst