Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Litauisk transportkoncern kan skaffe chauffører

Mandag 6. august 2018 kl: 10:08
Share  


Af: Redaktionen

Europæiske transportvirksomheder, der udfører vejtransport med lastbiler, mangler chauffører. Ifølge web-siden trans.info holder anslået hver femte tyske lastbil stille i 2018 på grund af chaufførmangel. Den litauiske transportkoncern, Girteka Logistics, der har 5.000 lastbiler, 5.500 trailer og beskæftiger godt 8.000 chauffører, har fundet ud af, hvordan man skaffe chauffører - avanceret rekruttering, chaufførtræning og styr på tingene

- Girteka Logistics imødekommer med succes markedets efterspørgsel efter øget kapacitet og er på vej til at have 10.000 lastbiler og beskæftige anslået 20.000 chauffører i 2021, siger Edvardas Liachovièius, der er administrerende direktør i Girteka Logistics.


Gennem de seneste 10 år har Girteka Logistics været i gennem en markant professionalisering i transport- og logistikerhvervet med større og europæisk dækkende virksomheder. Sidste år havde Girteka Logistics en organisk vækst på 30 procent, mens koncernen i år også forventer markant fremgang.


- Vi har en markant anderledes forretningsmodel, end vores konkurrenter som eksempelvis DSV, DB Schenker, DHL og Kühne & Nagel. Vi ejer vores lastbiler og beskæftiger selv chaufførerne. Vores evne til at levere høj kvalitet og øget kapacitet med vores eget materiel har bragt os i førefeltet, siger Kristian Kaas Mortensen, der er kommunikationsdirektør i Girteka Logistics.


Han peger på, at Girteka Logistics har fundet en vej ud af transporterhvervets mangel på chauffører. Men at koncernen ligesom den samlede transportindustri mærker og forudser hurtigt stigende driftsomkostninger på grund af en række forhold - eksempelvis stigende chaufførlønninger, EU og national lovgivning om, at chauffører skal overnatte på hotel, mindsteløn i forhold til landene og øgede brændstofomkostninger.


- Omkostningerne ved vejtransport i Europa stiger hurtigt på grund af mange faktorer. Markant mangel på chauffører er en af dem. Vi gennemgår vores omkostninger og vil nu justere vores priser i forhold til det nye markedsniveau, siger Edvardas Liachovièius.


Girteka Logistics vil fortsætte med at indarbejde enkle og allerede kendte initiativer til at forbedre driften lige fra avanceret rekruttering og chaufførtræning til etablering af et teknologi-laboratorium uden for koncernen, der skal give yderligere teknologiske gevinster. Og så have styr på tingene.


I år forventer Girteka Logistics at levere op mod 450.000 full loads.






Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havneselskab styrker båndene til jernbaneoperatør
- Transport- og logistik-koncern åbner nyt kontor i Kolding
- Whitepaper fra computerproducent peger på fremtidens udfordringer for post- og logistikvirksomheder
- De tunge er kørt frem med 61
- Scania tog september med 90 flere end nummer to
- Lastbilbestanden er vokset med 274
- Skal vi flytte afgangen 15 minutter?
- Opbygger fortæller om vognmandens nye vogntog
- Villaby-vognmand vider sin vognpark ud
- Vognmand i Hundested har fået en ny lastbil med skovkran
- Lastbilerne kørte frem i september
- Varebilerne taber terræn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst