Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
DANSKE REDERIER VURDERER:

Klare retningslinjer for gennemførsel af svovlkrav er på vej

Fredag 6. juli 2018 kl: 09:10
Af: Redaktionen

En ensartet gennemførsel af det globale svovlkrav fra 2020 er på dagsordenen, når medlemslandene i FN’s søfartsorganisation, IMO, i næste uge mødes i London

IMO-mødet har særligt fokus på en ensartet gennemførsel af de globale svovlkrav. Der skal udarbejdes guidelines for myndigheder, rederier og brændstofleverandører, som sikrer ens global gennemførsel af kravene om reducerede svovlemissioner fra skibe, når reglerne træder i kraft 1. januar 2020.  


- Det skal ikke betale sig at snyde og bruge billigt, ulovligt brændstof. Derfor er effektiv håndhævelse af svovlgrænserne en topprioritet for Danske Rederier. Det er den eneste måde at sikre fair konkurrence og reelle miljø- og sundhedsmæssige gevinster. Klare retningslinjer for gennemførsel af reglerne er meget værdifulde til at understøtte både myndigheder og operatører i at sikre, at svovlkravene bliver overholdt. Derfor har vi store forventninger til mødet i næste uge, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør i Danske Rederier.


Om 18 måneder træder de nye krav træder i kraft. Hvis overgangen fra 3,5 procent til 0,5 procent svovl i brændstoffet skal blive en succes, kræver det ifølge Danske Rederier grundig forberedelse. 


Rederierne skal klargøre hvert enkelt skib og blandt andet sikre, at brændstofsystemerne er helt rensede, så der ikke er rester af højsvovlsbrændstof, som kan betyde overskridelser af grænsen, selvom man sejler på det rigtige brændstof. 


Leverandører af brændstof skal sikre, at der er tilstrækkelig lavsvovlsolie til rådighed, og myndighederne skal være klar til at foretage havnestatsinspektioner, der omfatter de nye krav.   


- Det var et vigtigt skridt fra IMO’s side, da man i april godkendte et forbud mod at have ulovligt brændstof om bord med mindre skibet er udstyret med en scrubber. Det gør nemlig håndhævelsen meget mere simpel, men uden klare guidelines til alle aktører, er vi lige vidt. Det er derfor glædeligt, at IMO landene arbejder fokuseret på, at alle kan blive klar til 2020, siger Maria Skipper Schwenn.


Oplever et rederi, at det ikke er muligt at købe det nye brændstof til et skib i en havn, skal det være muligt at købe højsvovlsbrændstof, så skibet kan fortsætte rejsen. En standard procedure, for hvordan et sådan tilfælde skal håndtere og rapporteres via den såkaldte FONAR rapport, er også på dagsorden på næste uges møde.


- Køb af højsvovlsbrændstof vil være det absolutte sidste valg for et rederi, da skibets systemer vil blive forurenet, og en ny dyr og tidskrævende oprensning vil være påkrævet. Derfor er det meget vigtigt, at det ikke kan blive et loop hole i systemet, og derfor skal der være meget klare regler for anvendelse af denne undtagelse, siger Maria Skipper Schwenn.

 
Fakta om de kommende kav til skibsbrændstof:
  • Januar 2020 skal det årligt forbrug på over 250 millioner ton HFO (3,5 procent svovl) omlægges til svovlfattige brændstoffer
  • 200 -1.500 skibe (mindre end 2,5 procent af verdensflåden) forventes at have røgrenseanlæg (scrubbers) installeret 1. januar 2020 og kan dermed fortsætte med at bruge HFO
  • I øjeblikket estimeres prisforskellen mellem HFO med 3,5 procent svovl og brændstof med 0,5 procent svovlindhold til at være 200-400 USD/ton
  • Forberedelsen af skibene vil tage tid - måske op til et par måneder per skib, men det er ikke forventet, at det vil være nødvendigt at foretage større investeringer




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst