Miljøstyrelsen har positive erfaringer med udstyr til måling af NOx’er fra lastbiler
Tirsdag 3. juli 2018 kl: 02:00
Af: RedaktionenI efteråret 2017 udførte Miljøstyrelsen forsøg med en ny type udstyr, der kan bruges til at afsløre for høje udledninger af NOx-forurening fra lastbiler, da politikontroller har vist, at mange lastbiler har fået frakoblet røgrenseudstyret. Forsøget har ifølge Miljøstryrelsen givet gode erfaringer, som kan bruges ved fremtidige målinger af den faktiske NOx-forurening fra lastbiler
Målinger ved Padborg og Køge
I forbindelse med projektet blev der gennemført to målekampagner af en uges varighed med målinger af udledninger af NOx’er fra lastbiler. Målingerne blev foretaget på motorvej E45 i Padborg tæt på den dansk-tyske grænse og ved Køge på afkørsel 32 fra motorvej E20 tæt ved Skandinavisk transportcenter. I løbet af målekampagnerne blev udledningerne fra et stort antal lastbiler målt, og i 874 tilfælde var der god kvalitet i målingen.
I den første målekampagne i Padborg deltog politiet, og på baggrund af målinger af høj udledning af NOx blev ni lastvogne udvalgt til vejsidekontrol. På to udenlandske lastbiler fandt politiet udstyr, som benyttes til snyd med SCR-katalysatorerne, og på tre lastvogne virkede SCR-katalysatorerne ikke.
Målingerne blev foretaget efter metoden ”remote sensing”. Måleudstyret sender en uskadelig laserstråle på tværs af vejen gennem lastvognenes udstødningsgas. En del af lyset bliver blokeret af NOx’er i udstødningsgassen og på basis af, hvor meget lys der slipper igennem, bestemmes udledningen af NOx’er fra den enkelte lastvogn. Målingerne tager få sekunder at gennemføre og giver et øjebliksbillede af indholdet i udstødningsgassen. Udstyret kan derfor bruges til at måle udledninger fra et meget stort antal lastvogne på kort tid.
Det er første gang i Danmark og måske også i Europa, at denne type målinger er blevet brugt til at udvælge lastvogne til politiets vejsidekontrol..
Fakta:
- Målingerne af NOx-udledning er håndteret af virksomheden NeQ og Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE). Projektet er iværksat af Miljøstyrelsen
- Reglerne om lastbilernes forurening er skærpet over årene. I dag er det nødvendigt at bruge udstyr, der renser udstødningen for NOx’er for at overholde kravene. Det kan for eksempel ske med en såkaldt SCR-katalysator, som ved hjælp af en væske neutraliserer NOx-gasserne. Dette anlæg kan frakobles ved hjælp af en snydeanordning for at spare udgifter til vedligeholdelse og drift af anlægget
- Politiets vejsidekontrol af lastbiler i Danmark i 2017 viste, at hver fjerde af de undersøgte lastvogne udtaget til kontrol anvendte ulovligt udstyr, som kan snyde lastvognenes SCR-katalysatorer. Politiet har alene udvalgt køretøjer, som de på baggrund af tidligere erfaringer vurderer som mistænkelige
Interesserede kan læse rapporten om forsøgene her:
Der er sendt en orientering til Folketinget om projektet og om Færdselsstyrelsens projekt om mulige kontrolmetoder med videre.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Klimareguleringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |