Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Vejdirektoratet sætter stærekasser op langs landevejene

Mandag 25. juni 2018 kl: 19:58
Share  


Af: Redaktionen

Mandag begyndte Vejdirektoratet at sætte de første faste ATK-standere - såkaldte stærekasser - op på særligt ulykkesramte strækninger i Danmark. Opsætningen er en del af et pilotprojekt, som VLAK-Regeringen med opbakning fra Dansk Folkeparti har besluttet at sætte i gang for at erstatte en række af politiets fotovogne. Formålet med at opsætte stærekasser med indbyggede foto-udstyr, der foreviger lidt for eller meget for glade bilisterne, er at få bilister til at sætte farten ned på de pågældende strækninger


Transportministeriet fremhæver, at udenlandske erfaringer viser, at en kombination af mobil kontrol med fotovogne og stationær kontrol med stærekasser giver den bedste fartkontrol. VLAK-Regeringen har fået opbakning fra Dansk Folkeparti til at afprøve effekten af stationær automatisk trafikkontrol (ATK) herhjemme og samtidig skære ned på antallet af mobile fotovogne, som den S-ledede regering fra 2011 til 2015 indførte


- De faste ATK-standere skal øge trafiksikkerheden i Danmark. Erfaringer viser, at de fleste bilister sænker hastigheden, når de kan se, at der er fartkontrol. Derfor kan stærekasserne være med til at øge trafiksikkerheden på de strækninger, hvor Vejdirektoratet og Rigspolitiet har vurderet, at risikoen for ulykker er stor, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).


De første to standere blev mandag opsat ved Måløv nord for Ballerup. Standerne skal fungere som pilotstandere, der blandt andet skal bruges til at teste forbindelsen til politiets systemer.


- Vi er store tilhængere af at erstatte politiets fotovogne med stærekasser, og nu kommer de endelig. Hvis det viser sig, at stærekasserne har den ønskede effekt og nedbringer antallet af ulykker, kan vi skalere pilotprojektet op og omdanne endnu flere fotovogne til stærekasser, siger transportordfører fra Dansk Folkeparti, Kim Christiansen.


I alt skal 20 af kameraerne fra politiets fotovogne bruges til at opsætte 20 stærekasser rundt omkring i landet med henblik på at øge trafiksikkerheden på ulykkesramte steder i Danmark.


- Det er en rigtig god ide at få stærekasserne sat op de farligste steder i Danmark. Vi kan nemlig se på erfaringerne fra blandt andet Sverige, at farten bliver sat ned på de steder i trafikken, hvor kontrollen udføres. Og det er rigtig godt, når det målrettes de steder, hvor der sker flest ulykker, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.


Formålet med stærekasserne er ikke i første række at afprøve, om fartkontrollen fører til lavere hastighed. Det ved man allerede, at det gør. 


- På nogle strækninger er det med livet som indsats, når du kører på landevejen. Der kører mange biler og lastbiler, der ikke holder fartgrænserne. Men man ved, at når man ser en stærekasse, så letter man speederen, og dermed sker der færre trafikuheld, siger Liberal Alliances transportordfører, Leif Mikkelsen.


Ministeren og transportordførerne vil undersøge, hvordan trafikken tilpasser sig de steder, hvor standerne bliver sat op, og hvordan de eksisterende kameraer fra politiets fotovogne kan fungere i standerne.


- Stærekasser giver en meget effektiv fartkontrol, fordi de ikke er bemandet. De har mulighed for at måle hastigheder døgnet rundt, året rundt. Nu får vi effektiv fartkontrol på de steder, hvor problemerne er, og jeg tror også, det vil få bilisterne til generelt at tænke over farten, siger Ole Birk Olesen.


Tidsplan:
  • I den kommende tid etableres fundament og der trækkes strømkabler til de næste faste ATK-standere.
  • Mandag 25. juni belv de første to standere sat op ved Måløv nord for Ballerup vest for København
  • I løbet af sommeren vil de næste fem standere blive sat op på tre lokationer ved henholdsvis Slagelse, Nykøbing Falster og Albertslund
  • De resterende standere og kameraer forventes opsat i løbet af sensommeren og efteråret

Fakta om pilotprojektet om faste ATK-standere:
  • VLAK-Regeringen har med opbakning fra Dansk Folkeparti bedt Vejdirektoratet og Rigspolitiet om at sætte gang i pilotprojektet om brug af faste ATK-standere til fartkontrol
  • Formålet med pilotprojektet er blandt andet at indhente viden om, hvordan denne type ATK fungerer i forhold til for eksempel håndtering af dataflow og sikring af driftsstabilitet, de eksisterende kameraers egnethed i faste standere samt trafikanternes adfærdstilpasning på de pågældende strækninger
  • Pilotforsøget sættes i gang i 2018 og skal evalueres et år efter opstart og igen i 2021
  • I pilotprojektet skal 20 af politiets nuværende kameraer fra de mobile fotovogne bruges til at opsætte 20 fastmonterede ATK-standere på udvalgte strækninger
  • Standernes placering er udvalgt på baggrund af Vejdirektoratets ulykkesstatistik samt Rigspolitiets vurdering. Der er taget udgangspunkt i lokaliteter, som er ulykkesbelastede. Det vil sige, at der har været mindst fire ulykker med personskade pr. lokalitet i perioden 2011-2015
  • Desuden har der på strækningerne været en årsdøgntrafik på 5.000-15.000 køretøjer på stedet samtidig med, at gennemsnitshastigheden er høj.
  • Der vil blive skiltet i god tid før alle faste ATK-standere, så trafikanterne ved, at de bliver fotograferet, hvis de kører for stærkt






Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- ITD har stævnet EU-Kommissionen i spørgsmålet om statsstøtte til PostNord
- Transportfirma fra Sverige fejrer fremgangsrigt første år i Danmark
- Hollandsk hybrid kan køre op til 50 km på ren el
- Plug-in hybrid-lastbil kan køre op til 10 kilomete rpå strøm
- Ekspres-koncern justerer sine priser
- Dansk transportkoncern får ny partner på det tyrkiske marked
- Årets varebil blev enten den ene, den anden eller den tredje
- Sortimo præsenterer digitalt univers ved messe for erhvervsbiler
- Benzin og diesel bliver mærket
- Polsk chauffør blev idømt fængselsstraf og udvisning
- Hver femte dansker vil forbyde mobiltelefonen i trafikken
- 80-årig kvinde cyklede ind i en skraldebil - og er efterfølgende død

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst