Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Måleudstyr til at opdage NOx-forurening er blevet testet

Mandag 25. juni 2018 kl: 11:25
Share  


Af: Redaktionen

Miljøstyrelsen testede i november sidste år en ny teknologi, som kan måle, om lastbiler udleder for meget NOx. Testen blev sat i gang, da politiets kontrol tidligere på året havde vist omfattende snyd med lastbilers AdBlue-system, der skal nedbringe udslippet af NOx’er

Målet med testen var at afdække, hvor mange lastbiler der snyder med deres NOx-rensning. Måleapparatet blev opstillet i vejkanten og målte udstødningen fra de lastbiler, der kørte forbi. 


Baggrunden for at sætte forsøget i gang var, at politiets kontroller havde vist, at nogle lastbiler kørte - og stadig kører - med en snydeanordning, så renseudstyret frakobles, og lastbilen dermed udleder for meget NOx. Reglerne om lastbilernes forurening er skærpet over årene, og i dag er det nødvendigt at bruge udstyr, der renser udstødningen for NOx for at overholde kravene. Det kan for eksempel ske med et såkaldt Adblue-anlæg, som ved hjælp af væsken AdBlue neutraliserer NOx-gassen. Men dette anlæg kan frakobles ved hjælp af en snydeanordning for at spare udgifter til vedligeholdelse og drift af anlægget.


Miljøstyrelsen afprøvede måleteknologien i samarbejde med virksomheden NEQ, Politiet og Færdselsstyrelsen. Projektet var et led i et større projekt, hvor myndighederne sammen så på, hvordan denne form for snyd kan mindskes.


Her på transportnyhederne.dk har vi i dag spurgt Miljøstyrelsen om, hvad der kom ud af testen i november. Når vi har fået svar, skriver vi mere om emnet. 


Fakta om snyd med NOx:
  • NOx kaldes også kvælstofilter og er gasser, der dannes fra kvælstof- og iltforbrænding under højt tryk og høje temperaturer
  • NOx består af både NO og NO2. Gassen NO2 er sundhedsskadelig for mennesker
  • Det NOx-begrænsende udstyr har været brugt på langt de fleste lastbiler i over 10 år og består af en såkaldt SCR-katalysator (Selektiv katalytisk reduktion), der bruger et reduktionsmiddel bestående af urea opløst i vand, og som forhandles under navnet ’AdBlue’
  • Der sælges snydeanordninger i hele Europa, som kan sætte det forureningsbegrænsende udstyr ud af funktion. Formålet er at spare omkostninger til reduktionsmiddel, som kan løbe op i ca. 10 øre/km, samt vedligeholdelsesudgifter til SCR-katalysatoren
  • Manipulation med det forureningsbegrænsende udstyr sker, uden at motorstyringens obligatoriske overvågningssystem (OBD - On-Board-Diagnostics) viser fejl




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sekretariatschef går på pension
- Lastbilchauffør hævde et koben og slog bilist
- Transportkoncern er klar til vækst og opkøb
- DSV vil give mere for aktierne i konkurrent
- Panalpina er i dialog med konkurrent om samarbejde
- Chauffører kan få kursus i suge- og spuleteknik
- Burgerkæde i Sveriges hovedstad får varerne leveret med hybridlastbil
- Aerodynamisk design bliver fremskyndet
- EU’s formandskab og EU-Parlamentet vil fremme renere køretøjer
- EU har fået en ny arbejdsmarkedsmyndighed
- Tysk vognmandsorganisation kræver hjemtur hver fjerde uge
- Stor europæisk transportvirksomhed tester i gas-lastbiler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst