Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
TRANSPORTMINISTEREN OM DÆKTÆTNINGSMIDDEL:

Brugeren har pligt til at få repareret dækket permanent

Mandag 18. juni 2018 kl: 14:07
Share  


Af: Jesper Christensen

De seneste måneder har der blandt vognmænd været usikkerhed om, hvordan de skal forholde sig til brugen af dæktætningsmiddel. Transportkoncernen DSV har været ude og rose et dæktætningsmiddel som en effektiv måde at forebygge flade dæk. Transportminister Ole Birk Olsen peger i et svar til Folketingets Transportudvalg på, at ejeren af et køretøj, hvor der er dæktætningsvæske i dækkene, har pligt til at sikre, at dækket repareres permanent, hvis tætningsmidlet har været i brug - som efter enhver anden punktering

Transportudvalget stillede i april på vegne af Rasmus Prehn, der er transportordfører for Socialdemokraterne, følgende spørgsmål:

Vil ministeren oplyse, om ministeren finder det forsvarligt, at dæk, som har brud på dækkets bærende eller lufttætte lag, fortsat kan benyttes uden at være permanent repareret og dermed ført tilbage til fejlfri tilstand?


Her til svarede Ole Birk Olesen følgende:

Jeg mener ikke, at det er forsvarligt, hvis dæk, som har brud på dækkets bærende eller lufttætte lag, fortsat kan benyttes uden at være permanent repareret og dermed ført tilbage i fejlfri tilstand.
Færdselsstyrelsen oplyser, at de generelle bestemmelser kræver, at dæk skal være ubeskadigede, og at en permanent reparation skal udføres ved at overholde dækfabrikantens eventuelle forskrifter og ved at følge STRO databogens generelle bestemmelser i afsnit A131.01.
Dette medfører, at ejeren af køretøjet har pligt til, efter at det præventive tætningsmiddel har virket efter formålet, at sikre, at dækket repareres permanent som efter enhver anden punktering. 
Det er således ikke tilladt fortsat at benytte dækket, uden at det repareres permanent og føres tilbage i fejlfri tilstand.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- ITD har stævnet EU-Kommissionen i spørgsmålet om statsstøtte til PostNord
- Transportfirma fra Sverige fejrer fremgangsrigt første år i Danmark
- Hollandsk hybrid kan køre op til 50 km på ren el
- Plug-in hybrid-lastbil kan køre op til 10 kilomete rpå strøm
- Ekspres-koncern justerer sine priser
- Dansk transportkoncern får ny partner på det tyrkiske marked
- Årets varebil blev enten den ene, den anden eller den tredje
- Sortimo præsenterer digitalt univers ved messe for erhvervsbiler
- Benzin og diesel bliver mærket
- Polsk chauffør blev idømt fængselsstraf og udvisning
- Hver femte dansker vil forbyde mobiltelefonen i trafikken
- 80-årig kvinde cyklede ind i en skraldebil - og er efterfølgende død

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst