Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Grenaabanen er teknisk færdigbygget

Torsdag 14. juni 2018 kl: 10:56
Share  


Af: Redaktionen

Aarhus Letbane oplyser, at Grenaabanen snart er klar til brug - dog uden at sætte en dato på. De sidste finish-arbejder mangler sammen med den endelige godkendelse samt testkørsler, før strækningen kan åbne for passagerer

Den knapt 70 kilometer lange strækning mellem Aarhus H og Grenaa blev teknisk færdigbygget i maj. Det vil sige, at der nu er etableret skinneanlæg, kørestrøm, signalanlæg og omformerstationer. Ligeledes er de eksisterende 14 stationer på Grenaabanen tilpasset til letbanetogene.


Bortset fra de sidste finish-arbejder, er det dermed testkørsler og godkendelse af strækning og køretøjer, der mangler før, passagerer igen kan køre med tog på Grenaabanen.


De sidste finish-arbejder omfatter blandt andet:

Udbedring af skader: 
Flere steder har entreprenørmaskinerne sat deres spor på tilstødende arealer omkring stationerne langs Grenaabanen. Derfor arbejdes der på at udbedre skader på beplantning og græsarealer, men også knækkede fliser og andre ødelagte overflader bliver skiftet ud undervejs. Arbejdet sker i tre faser, hvor man starter med de store skader og slutter af med de sidste finish-arbejder

Klargøring af omformerstationer: 
Langs Grenaabanen står i alt 15 omformerstationer, som omdanner vekselstrømmen fra det offentlige elnet til 750 volt lavspænding og jævnstrøm, som Letbanen kører på. Lige nu ligner omformerstationerne blå containere, men de vil senere blive beklædt med perforerede metalplader. Nogle af omformerstationer vil også blive ”begrønnet” - det vil sige, at de bliver plantet til med blandt andet efeu og kaprifolier. Også jorden omkring omformerstationerne bliver jævnet ud, og der bliver sået nyt græs

Afstandsstykker mellem køreledningerne: 
På hele letbanestrækningen hænger køreledningerne ved siden af hinanden, hvorfor de i blæsevejr kan slå imod hinanden med en klaprende lyd. Det er helt ufarligt, og der er hverken risiko for stød eller for, at kablerne brister. Til gengæld kan støjen afhjælpes ved at placere små afstandsstykker mellem køreledningerne, så de ikke generer Letbanens naboer. Dette arbejde er i gang og allerede udført på dele af strækningen

Genopsætning af læskærme og infotavler: 
På Grenaabanen er standen på de eksisterende læskærme så god, at de kan genopsættes på Letbanens standsningssteder. Til gengæld opsættes nye, digitale infoskærme, som løbende kan opdatere de rejsende om både drift, ankomst- og afgangstider. Skærmene er realtidsstyret af Rejseplanen.dk, hvilket betyder, at de løbende bliver opdateret med seneste nyt


De sidste finish arbejder på Grenaabanen vil blive udført, når Odderbanen er klar til driftsstart.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Magasinet Bus 6 - 2018 er udkommet
- Mere cykeltransport vil give mindre sygefravær
- DI Transport afholder Transportens dag i september
- Politisk flertal vi stadig sikre jernbaneoverkørsler
- Ny forening for bus- og taxivognmænd er en realitet
- Aarhus får nye by- og pendlercykler
- Kørekortsystemet er oldnordisk
- Berlin’s kollektive transport får el-busser
- Sydtrafiks busser skifter køreplan
- Styrk kontrollen med social dumping og hæv straffen for misbrug af ordninger
- Billund og Warszawa bliver furbundet med flyforbindelse
- DriveNow udvider flåden med 200 ekstra biler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst