Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Pirater plager stadig ved Øst- og Vestafrikas kyster

Onsdag 23. maj 2018 kl: 15:22
Share  


Af: Redaktionen

Skibsfarten oplever fortsat store udfordringer med pirateri ved Øst- og Vestafrika. Det påpeger Danske Rederier, der opfordrer til, at indsatsen i regionen prioriteres for at sikre de søfarende i området, når den danske strategi udløber i slutningen af 2018

Ifølge en ny rapport om pirateri - Oceans Beyond Piracy - mistede to personer livet sidste år livet i forbindelse med piratangreb, mens knap 3000 søfarende blev ofre for pirateri i Øst-og Vestafrika. Problemer i regionen hærger ifølge rapporten fortsat og koster landene og shipping-industrien milliarder af kroner.


Rapportens oplysninger vækker bekymring hos organisationen Danske Rederier, der understreger behovet for at få prioriteret indsatsen i området, før den nuværende strategi udløber ved udgangen af året.
 
- Tallene viser, at der fortsat er behov for en indsats i Øst- og Vestafrika. Det er afgørende, at der laves en ny prioritering for Danmarks indsats i områderne, hvor mange danske skibe sejler igennem, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør i Danske Rederier.


- Som verdens sjette største søfartsnation har Danmark både et ansvar og en mulighed, der bygger på gode erfaringer, for at gøre en forskel. Det arbejde skal fortsat prioriteres, fortsætter hun.
 

I Østafrika oplevede man sidste år for første gang i fem år en kapring af et handelsskib. Det får Danske Rederier til at pege på, at der er behov for fokus på området, hvor over 1.100 søfolk sidste år blev berørt af pirateri, som samlet kostede over 8 milliarder kroner.


- Det viser, at piraterne ved Østafrika ikke er bekæmpet, men udelukkende inddæmmet og at de har kapaciteten til igen at udføre angreb hvis presset på dem løsnes. Derfor opfordrer vi fortsat rederierne til at gøre sig de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger både i Guinea Bugten og ud for Afrikas Horn, siger Maria Skipper Schwenn.
 
Hun peger på, at det for danske rederier er vigtigt, at sejladsen kan foregå på en sikker og tryg måde for skib og besætning, men sikkerhedsforanstaltningerne koster rederierne dyrt, da det giver ekstra udgifter til blandt andet væbnede vagter om bord på skibene.


Interesserede kan læse rapporten Oceans Beyond Piracy her:









Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Dansk rederi-koncern sælger ro/pax-færger
- Rederierne siger velkommen til den nye erhvervsminister
- VLAK-Regeringens nye erhvervsminister hedder Rasmus Jarlov
- Tysk transportkoncern udvider sine ruter med mindre forsendelser
- Rederi vil anlægge grøn havn ved den blå vandvej
- EU åbner ny ansøgningsrunde om midler til transportinfrastruktur
- Lavere færgetakster har givet ø-færgerne fremgang
- Maersk Container Industry lukker sin containerfabrik i Chile
- Rederi rykker Finland tættere på Aarhus
- Sejlskibsrace får bank som sponsor
- Ny fragtfærge skal sikre dansk rederi kapacitet til at vokse
- Rederi flytter rundt på tre færger

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst