LASTBILPRODUCENTER OM CO2-KRAV:
- Det er, som om EU-Kommissionen har taget CO2-kravene til person- og varebiler og overført dem direkte til de tunge erhvervskøretøjer uden fuldt ud at anerkende de fundamentale forskelle på segmenterne, siger Erik Jonnaert, der er generalsekretær i den europæiske organisation for bilproducenterne, ACEA, i en kommentar til EU’s udspil om CO2-krav til lastbiler
Trods den afvisende tone i udtalelsen er ACEA grundlæggende enig med EU-Kommissionen om målet - en fuldstændig overgang fra fossile til bæredygtige brændstoffer.
EU-Kommissionen er kommet med et forslag til CO2-standarder for motorer i lastbiler. EU-Kommissionen foreslår med udgangspunkt i 2019 CO2-reduktioner på 15 procent i 2025 og 30 procent i 2030.
Men de krav er efter ACEA’s opfattelse for strenge og tager ikke højde for, hvordan lastbilmarkedet fungerer. Her er udvikligen af de lastbiler, der skal på markedet i 2025 allerede i gang, så 2025-målet om en 15 procents reduktion er for firkantet, når fristen for det første CO2-krav er så kort.
ACEA peger også på, at 2030-kravet går i mod en realistisk teknologi-udvikling, da de mest avancerede brændstofbesparende teknologier tager tid at udvikle.
ACEA accepterer introduktionen af CO2-standarder for lastbiler, men opfordrer EU-politikerne til at være omhyggelige i arbejdet med af tilrettelægge dem og huske på kompleksiteten i markedet.
Interesserede kan læse mere om ACEA’s holdninger til CO2-standarder for lastbiler her (engelsk):
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
Skriv din kommentar:
Tidsfristerne er for korte
Fredag 18. maj 2018 kl: 02:00
Af: Redaktionen- Det er, som om EU-Kommissionen har taget CO2-kravene til person- og varebiler og overført dem direkte til de tunge erhvervskøretøjer uden fuldt ud at anerkende de fundamentale forskelle på segmenterne, siger Erik Jonnaert, der er generalsekretær i den europæiske organisation for bilproducenterne, ACEA, i en kommentar til EU’s udspil om CO2-krav til lastbiler
Trods den afvisende tone i udtalelsen er ACEA grundlæggende enig med EU-Kommissionen om målet - en fuldstændig overgang fra fossile til bæredygtige brændstoffer.
EU-Kommissionen er kommet med et forslag til CO2-standarder for motorer i lastbiler. EU-Kommissionen foreslår med udgangspunkt i 2019 CO2-reduktioner på 15 procent i 2025 og 30 procent i 2030.
Men de krav er efter ACEA’s opfattelse for strenge og tager ikke højde for, hvordan lastbilmarkedet fungerer. Her er udvikligen af de lastbiler, der skal på markedet i 2025 allerede i gang, så 2025-målet om en 15 procents reduktion er for firkantet, når fristen for det første CO2-krav er så kort.
ACEA peger også på, at 2030-kravet går i mod en realistisk teknologi-udvikling, da de mest avancerede brændstofbesparende teknologier tager tid at udvikle.
ACEA accepterer introduktionen af CO2-standarder for lastbiler, men opfordrer EU-politikerne til at være omhyggelige i arbejdet med af tilrettelægge dem og huske på kompleksiteten i markedet.
Interesserede kan læse mere om ACEA’s holdninger til CO2-standarder for lastbiler her (engelsk):
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |