Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
MERE OM EU-DOMSTOLENS AFGØRELSE:

Dansk fortolkning af cabotage-kørsel fulgte EU-reglerne

Torsdag 12. april 2018 kl: 11:10
Share  


Af: Redaktionen

EU-Domstolen har torsdag frifundet Danmark for traktatbrud i en sag om den danske definition af cabotagekørsel, hvor udenlandske vognmænd udfører indenrigskørsel i et andet EU-land

Cabotage-reglerne fastlægger, hvordan udenlandske transportvirksomheder kan køre indenrigskørsel i et andet EU-land end hjemlandet - eksempelvis i Danmark. 


Danmark har blandt andet fortolket reglerne således, at en udenlandsk transportvirksomhed efter en international transport til Danmark har lov til at udføre tre nationale transportoperationer (cabotagekørsler) inden for syv dage i Danmark.


EU-Domstolen har nu konkluderet, at den danske definition af cabotagekørsel ikke strider med EU-reglerne. Én cabotagekørsel kan således stadigvæk bestå af enten flere pålæsningssteder eller flere aflæsningssteder, men ikke af både flere pålæsningssteder og flere aflæsningssteder. 


Sagen startede tilbage i 2013, hvor EU-Kommissionen via en pilotprojektsag bad de danske myndigheder om en række oplysninger for at kunne vurdere, om de danske regler strider mod cabotagereglerne. EU-Kommissionen fokuserede dengang på tre kritikpunkter i den danske lovgivning. 


Det drejede sig om:
  • hvornår man kunne kræve dokumentation i forbindelse med kontrol af cabotagekørsel
  • de danske bødesatser for overtrædelse af reglerne
  • den danske definition af én cabotagetur

Da EU-Kommissionen ikke stillede sig tilfreds med de danske svar i sagen, valgte EU-Kommissionen i 2014 at indlede en traktatkrænkelsesprocedure mod Danmark ved at sende en åbningsskrivelse, hvor EU-Kommissionen gentog sine tre kritikpunkter.


På baggrund af åbningsskrivelsen valgte man fra dansk side at ændre i den såkaldte cabotagevejledning, så det nu fremgik, at dokumentationen for overholdelsen af cabotagereglerne nu skulle fremvises inden for rimelig tid efter standsning af køretøjet. 


Med hensyn til de danske bødesatser og den danske definition af én cabotagetur fastholdte man den danske fortolkning.


Det fik EU-Kommission til i 2015 at sende en begrundet udtalelse til Danmark med de to kritikpunkter. Igen fastholdte man fra dansk side sin fortolkning af reglerne, og det førte til, at EU-Kommissionen i 2016 stævnede Danmark ved EU-Domstolen med påstand om, at den danske definition af én cabotagetur stred mod EU-reglerne, mens EU-Kommissionen i sin stævning ikke valgte at forfølge spørgsmålet om de danske bødestørrelser.


Nu har EU-Domstolen truffet en afgørelse og Danmark er blevet frikendt.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Kloakservice kører med klatten i ny slamsuger
- EU-Kommissionen får spørgsmål om danske P-restriktioner
- Chauffører og vognmænd blæser på ny lov
- Tiptraileren kan rumme 71 kubikmeter
- Færgerederi flytter til Halmstad
- Franske lastbiler får nyt navigationssystem med tilbehør
- Vognmand i Skævinge “gav” chauffør en ny trækker i jubilæumsgave
- Ringkøbing-entreprenør har fået ny fireaksler tip-trailer
- Vognmand ruller sig ud i ny to-akslet volvo med fast kasse
- Mercedes-Benz er størst blandt den mindste
- Kombineret transport var på dagsordenene i EU-Parlamentets transportudvalg
- Lastbilproducent er i stødet på den kommende transportmesse i Hannover

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst