Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Vognmandsorganisation vil have vinterførebekæmpelsen tidligere ud

Onsdag 21. marts 2018 kl: 12:18
Share  


Af: Redaktionen

- Det har slået mig igen og igen gennem denne vinter, at det er som om de meteorologiske varsler hver gang kommer bag på vinterførebekæmpelsen, og at der først sættes ind, når trafikken er i fuld gang. Det koster det danske samfund milliarder i tabt produktivitet, at så mange skal sidde i kø bag uheld, siger Erik Østergaard, der er direktør i vognmandsorganisationen DTL

Natten til tirsdag sneede det over Sjælland og København. Det betød, at der flere steder i regionen opstod lange køer og en lang række uheld, som måske kunne være undgået, hvis myndighederne havde lyttet til vejrudsigterne og rettidigt havde sat ind med vinterførebekæmpelse. Det må kunne gøres bedre, mener man hos vognmandsorganisationen DTL, som konstaterer, at motorveje og hovedfærdselsårer ofte ikke saltet og ryddet, når morgentrafikken sætter ind.


Vognmænd er klar med saltspredere og sneplove
- Der står en hel hær af vognmænd klar til at træde til, når frost, sne og slud truer med at lukke infrastrukturen ned. Og jeg kan ikke sige mig fri for mistanken om, at myndighederne trækker beslutningen om at sætte ind med saltning og snerydning, for at spare penge. Men samfundsmæssigt set er det et dårligt bytte. Hellere salte en gang for meget, hvor vejret måske ikke blev så slemt som forudset - fremfor igen og igen at lade landet gå i stå og den ene ulykke efter den anden finde sted på vejene, siger Erik Østergaard, der peger på, at det også handler,, at bilisterne skal køre efter forholdene, at tage tidligere afsted og lette foden fra speederen. 


- Men der er for mig at se ingen tvivl om, at vi kan og bør styrke vinterførebekæmpelsen. Der er jo mange vintre i Danmark uden særlig meget sne og frost - så det må være muligt at have økonomisk rum til at håndtere de dage eller perioder, hvor vi for alvor mærker vinteren, mener Erik Østergaard.


I henhold til regulativet om vinterførebekæmpelse på Statens veje, skal det tilstræbes, at der saltes inden, der bliver glat, så saltning på disse veje kan iværksættes på alle tider af døgnet. Det gælder langt de fleste statsveje.








Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- ITD har stævnet EU-Kommissionen i spørgsmålet om statsstøtte til PostNord
- Transportfirma fra Sverige fejrer fremgangsrigt første år i Danmark
- Hollandsk hybrid kan køre op til 50 km på ren el
- Plug-in hybrid-lastbil kan køre op til 10 kilomete rpå strøm
- Ekspres-koncern justerer sine priser
- Dansk transportkoncern får ny partner på det tyrkiske marked
- Årets varebil blev enten den ene, den anden eller den tredje
- Sortimo præsenterer digitalt univers ved messe for erhvervsbiler
- Benzin og diesel bliver mærket
- Polsk chauffør blev idømt fængselsstraf og udvisning
- Hver femte dansker vil forbyde mobiltelefonen i trafikken
- 80-årig kvinde cyklede ind i en skraldebil - og er efterfølgende død

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst