Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
AARHUS LETBANE GØR STATUS:

Letbanetogene har kørt 80.000 km med en rettidighed på over 99 procent

Onsdag 14. marts 2018 kl: 14:36
Af: Redaktionen

Danmarks første letbane i Aarhus havde ved udgangen af februar kørt 84.000 km med en rettidighed på 99,1 procent. Dermed konkluderer Aarhus Letbane, at togene har kørt særdeles stabilt siden åbningen af den godt seks kilometer letbanestrækning 21. december sidste år

Over 99 procent af alle planlagte afgange mellem Aarhus H og Aarhus Universitetshospital i Skejby er blevet gennemført og langt de fleste er kørt til tiden: Letbanens såkaldte rettidighed ligger på 99,1 procent. Det betyder, at 99,1 procent af alle afgange på strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby er afviklet inden for en tolerance på fire minutter. 


- En rettidighed på 99,1 procent er i sig selv et fint resultat. Når man så tænker på, at der er tale om Danmarks første letbaneanlæg, der blev taget i brug for mindre end tre måneder siden i en vinterperiode, der har budt på alt fra fygesne til frostgrader, er der tale om en bemærkelsesværdigt stabil drift, siger Aarhus Letbanes direktør Michael Borre, der trådte til ved årsskiftet.


60 nye letbaneførere
For Michael Borre er den stabile opstart og drift et udtryk for, at Aarhus Letbane har bygget et velfungerende og pålideligt letbanesystem. 


- Der er aldrig tidligere i Danmark etableret en letbane i Danmark. I Aarhus kører letbanen gennem den indre by i et nyt dobbeltspor, der også omfatter et kørestrømsanlæg, nye signalanlæg, perroner og et kompliceret samspil med den øvrige trafik. Selv om det er komplekst, kan vi konstatere, at systemet fungerer godt og stabilt, siger Michael Borre. 


Letbanens operatør, Keolis, har også stor andel i den stabile drift. På kort tid er det lykkedes Keolis at rekruttere og uddanne mere end 60 nye letbaneførere samt det personale, der overvåger og styrer letbanesystemet fra letbanens kontrolcenter i Banegraven. De nye medarbejdere har på kort tid erhvervet sig de kompetencer, der er med til at sikre en stabil drift af Aarhus Letbane.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst