Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Volvo Trucks opdaterer distributionslastbiler

Tirsdag 13. marts 2018 kl: 10:02
Af: Jesper Christensen

Volvo Trucks opdaterer distributionslastbiler

Lastbilerne i Volvo Trucks’ FE-serier bliver opdateret med en række nye funktioner i førerhuset med lav indstigning. Størstedelen af funktionerne har til formål at forbedre sikkerheden og produktiviteten for chaufførerne. Samtidig er gasdrevne motorer nu tilgængelige til alle Volvo FE-modeller

Volvo Trucks opdaterer distributionslastbiler
Volvo Trucks peger på, at et førerhus med lav indstigning giver en række fordele, der øger sikkerheden og produktiviteten, når det handler om renovationskørsel, distribution og anlægstransport inde i byerne. Først og fremmest forbedrer chaufførens lave køreposition det generelle udsyn. 


- Det er meget udfordrende at se, hvad der foregår rundt om lastbilen og få øjenkontakt med bløde trafikanter såsom cyklister og fodgængere, imens man kører sikkert i et intenst bymiljø. Nu kan vi afhjælpe dette problem i endnu flere transportopgaver, siger Anders Edenholm, der er distributionssegmentchef hos Volvo Trucks.


Dernæst giver den lave indstigning chaufføren mulighed for en mere effektiv arbejdsgang, samtidig med at den reducerer risikoen for knæ- og ankelskader.


Modellen med lav indstigning udvides nu med en variant, der er optimeret til chaufføren og en passager med mulighed for et passagersæde med luftaffjedring. Den giver det samme gode udsyn som den nuværende model og det lave førerhus betyder en tættere kontakt til lastvognens omgivelser. Desuden øger det ekstra vindue i passagerdøren udsynet ind mod vejsiden.


Den nye førerhusvariant udgør et konkurrencedygtigt supplement til det nuværende udbud af førerhuse med lav indstigning, der kan transportere op til tre passagerer og har et fladt gulv. Disse funktioner er et krav til nogle transportopgaver, men er ikke nødvendige i alle tilfælde, hvor lav indstigning er en fordel.


- I bydistribution foretager chaufføren eksempelvis al kørsel og alle leverancer alene. Her er den lave indstigning en stor ergonomisk fordel, hvis du kravler ind og ud af førerhuset 50 gange om dagen, og det øgede udsyn forbedrer sikkerheden for bløde trafikanter, påpeger Anders Edenholm.


Den nye variant har en motortunnel i stedet for fladt gulv. Den forbedrede passagerkomfort, som muligheden for at vælge sæder med luftaffjedring giver, er på nogle markeder en forudsætning for at vinde offentlige udbud.


Volvo FE og den lidt mindre Volvo FL kan nu også fås med adaptiv fartpilot (ACC) og justerbar fartbegrænser. Disse funktioner er udviklet for at hjælpe chaufføren med at holde sikker afstand og en korrekt hastighed.


Volvo FE leveres med dieselmotorer fra 250 til 350 hk, som alle køre på biobrændstoffet HVO. Motorvarianten med 320 hk kan også køre på 100 procent biodiesel. Den gasdrevne Volvo FE CNG tilbyder desuden lavere emissioner og kører på biogas. Volvo FE CNG kan kombineres med alle førerhusvarianter, inklusiv det nye førerhus med lav indstigning.


Fakta om Volvo FE LEC:
  • Førerhus med fladt gulv med plads til op til fire personer eller førerhus optimeret til chauffør og en passager
  • Indgangshøjde 530 mm, 440 mm med indstigningshøjde 530 mm, 440 mm med aktiveret knælingsfunktion (dæk 315/70R22.5)
  • Døre med 90 graders åbningsvinkel. 
Akselkonfigurationer: 4x2 eller 6x2 med hydraulisk styret løbeaksel.
Motor: Volvo D8K Euro 6 med 250, 280, 320 eller 350 hk, eller Volvo G9K Euro 6 med 320 hk
  • Gearkasse: Volvo I-Shift eller Allison fuldautomatisk gearkasse







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand
- Tysk transport- og logistik-koncern overtager samarbejdspartner
- Midaldrende mand kørte frontalt ind i modkørende lastbil
- To virksomheder vandt transportpris
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- DM for lærlinge bliver det hidtil største
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst