Stena-færge skal sejle elektrisk i Frederikshavn og Göteborg
Fredag 2. marts 2018 kl: 14:28
Af: RedaktionenDet svenske færgerederi tager endnu et skridt hen mod en mere miljøvenlig drift, når det gælder rederiets færger. Fonylig indgik Stena Line en aftale med Callenberg Technology Group om batterier med en samlet kapacitet på 1 MWh. I løbet af foråret skal batterierne installeres på ro/pax-færgen Stena Jutlandica, der sejler mellem Göteborg og Frederikshavn. Målet er, at færgen kan manøvrere rent elektrisk i havnene inden sommeren
- Bæredygtighed står vældigt højt på agendaen hos os, og vi vurderer hele tiden nye måder at mindske nye måder at mindske vores miljøpåvirkning, siger Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson.
Siden 2015 har Stena Line eksempelvis brugt metanol - sprit - som en del af bændstofmikset på ro/pax-færgen Stena Germanica som sejler mellem Göteborg og Kiel. Stena Line har desuden gang i omkring 300 forskellige energispareprojekter.
- I takt med, at både størrelse og omkostninger på batterier bliver mindre, bliver batteridrift et meget spændende alternativ til traditionelle drivmidler for søfarten, da udslippet til luften kan elimineres helt, siger han videre.
Stena Line’s batteriprojekt bliver sat i gang i flere tin. Første trin handler om at koble el-drift på, når besætningen på færgerne skal manøvrere i havnene. I trin to kobles en udvidet batteridrift til propellerne, som betyder, at Stena Jutlandica kan sejle helt elektrisk i skærgården ind til Göteborg - der er cirka 10 sømil fra inderhavnen og ud til Vinga.
I trin tre udvides batterikapaciteten yderligere, så et skib kan sejle omkring 50 sømil på ren eldrift. Det svarer til afstanden mellem Göteborg om Frederikshavn.
Grunden til, at Stena Line gennemfører projektet trinvist, er et ønske om at kunne analyserede el-driften på forskellige trin. Hvis projektet bliver en succes, kan el-drift også blive aktuelt på andre af Stena Line’s 38 færger.
Stena Line samarbejder med forskningsinstitutioner, myndigheder og forskellige leverandører om projektet, der har fået støtte fra EU og svenske Sjöfartsverket
Fakta:
Teknikken som testes i Stena Jutlandia bygger på plug-in hybridteknikken. Batterierne lades først og fremmest, når færgen er koblet på landstrøm, som også er en satsning på ren energi. Derudover kan batterierne lades op af skibets generatorer.
Trin 1
- Batteridrift under manøvrering og af bovpropeller i havn og når skibet lægger til kaj
- Optimeret elanvendelse under drift (Peak Shaving)
- Batterikapacitet 1 MWh
Trin 2
- Batterdrift i havn og indenskærs ved sejlads i skærgården ved Göteborg - op til cirka 10 sømil
- Batterikapacitet cirka 20 MWh
Trin 3
- Fuld eldrift op til cirka 50 sømil
- Batterikapacitet 50 MWh
Projektet delfinansieres af EU - Connecting Europe Facility og Trafikverket i Sverige
Trin 1
- Batteridrift under manøvrering og af bovpropeller i havn og når skibet lægger til kaj
- Optimeret elanvendelse under drift (Peak Shaving)
- Batterikapacitet 1 MWh
Trin 2
- Batterdrift i havn og indenskærs ved sejlads i skærgården ved Göteborg - op til cirka 10 sømil
- Batterikapacitet cirka 20 MWh
Trin 3
- Fuld eldrift op til cirka 50 sømil
- Batterikapacitet 50 MWh
Projektet delfinansieres af EU - Connecting Europe Facility og Trafikverket i Sverige
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Seks meldes døde
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Containerskib sejler bro ned
- Skibe, der transporterer offshore-personale, bliver omfattet af ny international sikkerhedsstandard
- Klimareguleringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- 31-årig anholdt i sag om indsmugling af 300 kg kokain
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |