Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Stena-færge skal sejle elektrisk i Frederikshavn og Göteborg

Fredag 2. marts 2018 kl: 14:28
Share  


Af: Redaktionen

Det svenske færgerederi tager endnu et skridt hen mod en mere miljøvenlig drift, når det gælder rederiets færger. Fonylig indgik Stena Line en aftale med Callenberg Technology Group om batterier med en samlet kapacitet på 1 MWh. I løbet af foråret skal batterierne installeres på ro/pax-færgen Stena Jutlandica, der sejler mellem Göteborg og Frederikshavn. Målet er, at færgen kan manøvrere rent elektrisk i havnene inden sommeren

Stena-færge skal sejle elektrisk i Frederikshavn og Göteborg
Batteriprojektet er en central del af Stena Lines strategi, når det gælder bæredygtighed - på svensk hållbarhet. Slutmålet er at kunne sejle en stor færge rent elektrisk over en strækning på 50 sømil - afstanden mellem Frederikshavn og Göteborg.


- Bæredygtighed står vældigt højt på agendaen hos os, og vi vurderer hele tiden nye måder at mindske nye måder at mindske vores miljøpåvirkning, siger Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson.


Siden 2015 har Stena Line eksempelvis brugt metanol  - sprit - som en del af bændstofmikset på ro/pax-færgen Stena Germanica som sejler mellem Göteborg og Kiel. Stena Line har desuden gang i omkring 300 forskellige energispareprojekter.


- I takt med, at både størrelse og omkostninger på batterier bliver mindre, bliver batteridrift et meget spændende alternativ til traditionelle drivmidler for søfarten, da udslippet til luften kan elimineres helt, siger han videre.


Stena Line’s batteriprojekt bliver sat i gang i flere tin. Første trin handler om at koble el-drift på, når besætningen på færgerne skal manøvrere i havnene. I trin to kobles en udvidet batteridrift til propellerne, som betyder, at Stena Jutlandica kan sejle helt elektrisk i skærgården ind til Göteborg - der er cirka 10 sømil fra inderhavnen og ud til Vinga.


I trin tre udvides batterikapaciteten yderligere, så et skib kan sejle omkring 50 sømil på ren eldrift. Det svarer til afstanden mellem Göteborg om Frederikshavn.


Grunden til, at Stena Line gennemfører projektet trinvist, er et ønske om at kunne analyserede el-driften på forskellige trin. Hvis projektet bliver en succes, kan el-drift også blive aktuelt på andre af Stena Line’s 38 færger.


Stena Line samarbejder med forskningsinstitutioner, myndigheder og forskellige leverandører om projektet, der har fået støtte fra EU og svenske Sjöfartsverket 


Fakta:
Teknikken som testes i Stena Jutlandia bygger på plug-in hybridteknikken. Batterierne lades først og fremmest, når færgen er koblet på landstrøm, som også er en satsning på ren energi. Derudover kan batterierne lades op af skibets generatorer.

Trin 1
- Batteridrift under manøvrering og af bovpropeller i havn og når skibet lægger til kaj
- Optimeret elanvendelse under drift (Peak Shaving)
- Batterikapacitet 1 MWh

Trin 2
- Batterdrift i havn og indenskærs ved sejlads i skærgården ved Göteborg - op til cirka 10 sømil
- Batterikapacitet cirka 20 MWh

Trin 3
- Fuld eldrift op til cirka 50 sømil
- Batterikapacitet 50 MWh


Projektet delfinansieres af EU - Connecting Europe Facility og Trafikverket i Sverige














Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Dansk rederi-koncern sælger ro/pax-færger
- Rederierne siger velkommen til den nye erhvervsminister
- VLAK-Regeringens nye erhvervsminister hedder Rasmus Jarlov
- Tysk transportkoncern udvider sine ruter med mindre forsendelser
- Rederi vil anlægge grøn havn ved den blå vandvej
- EU åbner ny ansøgningsrunde om midler til transportinfrastruktur
- Lavere færgetakster har givet ø-færgerne fremgang
- Maersk Container Industry lukker sin containerfabrik i Chile
- Rederi rykker Finland tættere på Aarhus
- Sejlskibsrace får bank som sponsor
- Ny fragtfærge skal sikre dansk rederi kapacitet til at vokse
- Rederi flytter rundt på tre færger

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst