Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Varme "køler" batterier

Mandag 19. februar 2018 kl: 10:41
Af: Redaktionen

Varme

På rederiet Scandlines’ Scandlines' hybridfærge »Prinsesse Benedikte« bliver overskudsvarme fra skibet brugt til at køle batterierne. Bag det systemet står det relativt nye firma, COOL4SEA, der er klar til at lave kommercielle løsninger, som udnytter varme til at køle med via et absorptionskøleanlæg


I 2016 installerede COOL4SEA sit kølesystem på Scandlines’ hybridfærge M/F Prinsesse Benedikte, der sejler på ruten Rødby-Puttgarden. Siden da har skibet fungeret som kombineret showroom og pilotprojekt for det nye system. COOL4SEA fik på denne måde både mulighed for at teste systemet grundigt og videreudvikle det.


Idéen bag systemet, hvor overskudsvarme anvendes til at generere køling, er som sådan ikke ny.


Med der ligger en udfordringen ved at bruge absorptionskøling til søs, fordi processen normalt ikke tåler bevægelser og vibrationer.


- Vi har udviklet et system, der tåler bevægelse, og vi har testet det helt op til 45 grader hældning, så det tåler alle scenarier til søs, siger Christian Fonnesbæk Jensen, der er maskinmester og medejer af COOL4SEA. 


For Scandlines ligger fordelene i, at systemet anvender restvarmen fra maskinen til at drive køleanlægget - og derved sparer rederiet brændstof.


- Kølesystemet ligger godt i tråd med Scandlines’ grønne agenda, da vi sparer en del olie, der ellers skulle bruges til at producere strøm til køleanlægget. Samtidig er der ingen driftsomkostninger forbundet med det nye anlæg, siger Carsten Johansen,  der er Senior Chief Engineer hos Scandlines. Det ligger i tråd med COOL4SEA’s filosofi om både at reducere omkostningerne til vedligehold og brændstof.


- Samarbejdet med Scandlines har være ukompliceret og frugtbart. Og at systemet fungerer på en færge, der stort set aldrig ligger stille, har overbevist os om, at vores produkt fungerer, siger Christian Fonnesbæk Jensen, som er meget tilfreds med testforløbet på færgen »Prinsesse Benedikte«.


COOL4SEA forventer at være klar til at lave kommercielle løsninger i slutningen af året.


Hvis du vil vide mere om absorptionskøling, kan de læse mere her:


Den overskydende energi, der kan lagres i batterierne om bord, svarer til den samme energi, der er lagret i 600 hybridbiler, og kan drive det 8.800 tons tunge skib i omkring 30 minutter uden brug af dieselolie. Således forventes færgen at kunne reducere CO2-udledningen med op til 15 procent. Batteripakke: 399 litium-polymerbatterier på hver 6,5 kWh.

(Fotograf: Lars Rønbøg)







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst