Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

DSB planlægger to måneder med færre tog på Sjælland

Tirsdag 30. januar 2018 kl: 18:51
Share  


Af: Redaktionen

Regionaltogdriften på Sjælland blev fredag 26. januar reduceret, fordi DSB observerede revnedannelser i to aksler på et ME-lokomotiv, der blandt andet trækker dobbeltdækkevogne mellem Kalundborg og København. Det fik DSB til at tage sine 33 ME-lokomotiver ud af passagerdrift. Siden er der påbegyndt et omfattende arbejde med at kortlægge omfanget af de begyndende revnedannelser på alle ME-lokomotiver, som samlet har 198 aksler, og få lagt en plan for at få lokomotiverne i drift igen

DSB planlægger to måneder med færre tog på Sjælland
- Vi har valgt at tage alle ME-lokomotiverne ud af drift, fordi revner i akslerne i yderste konsekvens giver en risiko for akselbrud. De begyndende revnedannelser kan ikke ses og vurderes med det blotte øje, når akslerne er monteret på toget. Derfor har vi valgt at tage alle lokomotiver ud af drift for at få klarhed over omfanget og karakteren af revnedannelserne. Vi ønsker ikke, at vores kunder eller medarbejdere skal udsættes for nogen potentiel sikkerhedsrisiko, siger Dan Stig Jensen, der er chef for DSB’s driftsværksteder. 


Der er tale en omfattende og tidskrævende proces, som tager knap en uge, fra den enkelte aksel er demonteret, til den er undersøgt og kan monteres igen. Derfor planlægger DSB nu med reduceret drift foreløbig til 21. marts.


- Når det tager så lang tid, skyldes det, at hver aksel skal igennem flere processer med varmekrympning og efterfølgende afkøling. Alene afkølingen skal ske tre gange og tager 24 timer hver gang. Udover det, skal der lægges undersøgelsestid og for eksempel afslibning af den enkelte aksel til, forklarer Dan Stig Jensen. 


Hvert ME-lokomotiv har seks aksler, og med 33 ME-lokomotiver er der 198 aksler, der skal undersøges og vurderes efter ovennævnte metode. Frem til tirsdag morgen havde DSB undersøgt 12 aksler.


- Jeg vil gerne over for vores kunder beklage de gener, som det nødvendige kontroleftersyn af ME-lokomotiverne giver. Vi arbejder intenst på hurtigst muligt at få flest mulige tog i drift igen, siger Dan Stig Jensen.

 
Det første ME-lokomotiv forventes at være klar til drift fra begyndelsen af næste uge. DSB vil løbende indsætte ME-lokomotiverne i drift i takt med, at de bliver meldt klar. 

 
DSB planlægger med alle de lokomotiver og togsæt, der er til rådighed og supplerer med togbusser for at få kunderne frem. Kunderne opfordres til at holde sig orienteret på Rejseplanen eller www.dsb.dk.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skånsk havn sætter ny rekord
- Nordens største havn indvier ny kombiterminal
- Havn samler og optimerer trailerparkering
- Enhedslisten er betænkelig ved vedligeholdelsesudbud
- DSB peger på minimal erfaring om udbudt vedligeholdelse
- Sådan skal 120 sygedage tælles ved delvis sygemelding
- Politisk flertal sender el-tog i udbud
- DSB planlægger to måneder med færre tog på Sjælland
- Tillæg for højsæson fortsætter
- Konference i nord sætter fokus på Jyllandskorridoren
- Fem spørgsmål kan afdække risikoen for ulykker
- Kolding Havn fik det bedste år i moderne tid

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst