Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Dansk skibsfart får færre byrder

Mandag 22. januar 2018 kl: 13:35
Share  


Af: Redaktionen

Erhvervsministeriet og Søfartsstyrelsen har fjernet en række særkrav for skibsfarten i Danmark. Særkravene blev lokaliseret ved et nabotjek med sammenlignelige lande

​I 2016 blev 33 særkrav lokaliseret i et stort nabotjek, hvor sammenlignelige lande blev målt op mod Danmark. Konklusionen var, at når man driver maritim forretning i Danmark, var der en række krav, som andre lande ikke stiller. Mange af dem er nu fjernet.


Søfartsstyrelsen har i 2017 ændret en række bekendtgørelser med henblik på at lette erhvervets byrder, ligesom der fortsat bliver arbejdet med forenkling gennem digitalisering.


Søfartsstyrelsen har for eksempel gjort det nemmere at gennemføre arbejdsmiljøuddannelserne i skibe og tilpasset søfarendes digitale indberetning af sejltid, så rederierne ikke længere skal bruge så meget tid på indberetninger. Reglerne for pramme og offshore-rigge er desuden blevet tilpasset den internationale regulering. 


Herudover er der ophævet 25 bekendtgørelser på Søfartsstyrelsens område som en del af regeloprydningen.


Følgende særkrav som listet i nabotjekket er ophævet i løbet af 2017 
  • Sikkerhedsarbejde (paragraf 16-kursus og krav til sikkerhedsorganisationens arbejde)
  • Erstatning ved forlis eller havari
  • Sikkerhedsarbejde (organisation og administration)
  • Krav om farttilladelse
  • Krav om bilagsmappe
  • Ingen særlige undtagelsesmuligheder for skibe i kystnær sejllads
  • Krav om stålafskærmning under lejdere i maskinrum på skibe konstrueret efter 2012
  • Krav om to flugtveje fra værkstedsrum og overvågningsrum på skibe konstrueret efter 2012
  • Eftersyn, reparation og vedligehold af oppusteligt redningsmateriel
  • Krav om indsendelse af mønstringsrulle
  • Videresendelse af meteorologiske data
  • Prammes bygning og udstyr
  • Digital indsendelse af besætningsdata


I 2018 fortsætter arbejdet blandt andet med en modernisering af reglerne for søfarendes opholdsrum og krav til deres certifikater. 






Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- EU-Kommissionen idømmer rederier store bøder
- Støtteordning kan føre til øget overkapacitet
- Uklarhed om Brexit kan skade handlen
- Dansk virksomhed designer verdens største færgeordre
- Havnen i Fredericia bliver udskibningshavn for metalskrot
- EU-Parlamentets transportudvalg drøfter Storbritanniens farvel til EU
- Intelligente kølecontainere forudser egne fejl
- Sverige og Danmark har nyt rutesystem klar til godkendelse
- Varme "køler" batterier
- Nye superfærger tager form 

- Skånsk havn sætter ny rekord
- Nye ro/pax-færger skal styrke Østersø-ruter

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst