Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

EU’s klimaministre og EU-Parlamentet er blevet enige om klimamål mod 2030

Fredag 22. december 2017 kl: 09:31
Share  


Af: Redaktionen

EU’s klimaministre og Europa-Parlamentet er blevet enige om hvor meget de enkelte lande skal reducere deres CO2 udledning i såkaldte non-ETS sektorer (bygninger, transport og landbrug). Disse sektorer dækker næsten 60 procent af EU’s CO2 udledninger. Danmark har fået et CO2-reduktionsmål på 39 procent i forhold til 2005

Dansk Energis viceadministrerende direktør, Anders Stouge, kalder målet for ambitiøst, men ikke urealistisk.


- Det er et ambitiøst mål for Danmark. Men hvis vi sætter tidligt ind og samtidig fokuserer på at elektrificere og effektivisere i rette doser, kan vi godt nå det. Nu handler det om at vi erstatter forbrændingsmotoren i vores biler med el og udskifter olie- og gasfyr med varmepumper, siger han.


De nationale mål varerier fra 0 til 40 procent. Reduktionsforpligtelsen er fastsat under hensyntagen til velstanden i de enkelte lande, hvorfor lande som Luxembourg, Sverige og Danmark har særligt høje mål. Til gengæld indeholder aftalen fleksibilitet ved, at en række lande kan vælge at gøre en ekstra indsats i de sektorer, der er omfattet af EU's CO2 kvotesystem (energi og industri), og så til gengæld gøre mindre for at reducere CO2 udledningerne i de berørte sektorer (bygninger, transport og landbrug).


- Udnytter man den omtalte fleksibilitet vil det blot betyde, at man udskyder nødvendige investeringer til et senere tidspunkt, så det vil vi ikke anbefale, siger Anders Stouge.


Aftalen skal endeligt bekræftes af de enkelte landes EU-ambassadører, men det forventes ifølge Dansk Energi at være en formalitet.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Færgeterminal har fået ladestandere med plads til seks
- Energiselskab siger OK til øget iblanding af biobrændstoffer
- Skibsfarten på have og havne skal være mere miljøvenlig
- Busser i byerne skal være forureningsfrie og CO2-neutrale
- Transportorganisation støtter initiativerne i VLAK’s nye luft- og klimaudspil
- Punkter fra VLAK-Regeringens klima- og lyftplan
- VLAK-Regeringen har spillet ud med kort til en grønnere fremtid
- Der er gode toner i regeringens klimaplan, men
- Der mangler konkrete planer og mål for alternative brændstoffer
- VLAK-Regeringen åbner for miljøzoner i Danmarks største byer
- Naturlig udskiftning til 4.500 biogas-busser kan indfri klimamål
- Det er et vigtigt rygstød til grøn transport i Danmark

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst