Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tyveri blev opklaret via sporing af gods

Torsdag 14. december 2017 kl: 11:24
Af: Redaktionen

Et sikkerhedskoncept fra konsulentfirmaet AL-Kons skræddersyede sikkerhedskoncept opklarede på få timer et transporttyveri i Italien. Brugen af intelligent elektronik kombineret med et vågent europæisk netværk forhindrede et tyveri fra stor international elektronikkoncern

Natten til onsdag 11. oktober fik en af AL-Kons internationale kunder stjålet tre paller med ultramoderne tv-fladskærme til en samlet værdi på flere hundredetusinde kroner fra en lastbil, der var parkeret på en P-plads på grænsen mellem Slovakiet og Italien. Chaufføren opdagede først tyveriet omkring klokken otte om morgenen umiddelbart før, han skulle forsætte turen mod Spanien. Og der var ingen spor efter tyvene. Ingen havde set noget, og derfor vidste man for eksempel heller ikke hvilket køretøj tyvegodset var kørt bort i.


Under ”normale” omstændigheder vil de fleste i sådan situation være nødt til at afskrive godset som tabt. Det anses for at være umuligt at lede efter tyvegods i lastbiler eller varevogne, hvis man ikke har nogen form for identifikation af de pågældende biler. 


Men sådan gik det ikke i denne omgang. En af de stjålne fladskærme havde en af AL-Kons batteridrevne GPS-sporingsenheder med sig. Kort tid efter, at chaufføren opdagede tyveriet, kontaktede kunden AL-Kon, og så gik sikrings-systemet i gang.


- Vi kan vi straks se, hvor vores enhed befinder sig - i dette tilfælde på en rasteplads lige syd for Gardasøen mere end 300 km fra, hvor tyveriet blev opdaget. Vi kan tilmed se, hvornår bilen er ankommet, og at den holder stille, siger Lars Albæk fra Al-Kon.


Dermed var første problem løst: Godset var fundet


Det næste problem banker på døren: Hvordan får man fat i det? 


Selv om man ved, at noget stjålet gods befinder sig på en P-plads i Italien, så er det ikke ligetil at få sine varer igen. Man kan ikke ringe fra Danmark og direkte til politiet i Italien og anmelde tyveriet. Og selv om man ad omveje skulle lykkes med at komme igennem til politiet, så kan man næppe forvente en umiddelbar reaktion fra deres side. Et fremmed politi reagerer normalt ikke på den slags opkald. Usikkerhedsfaktorerne, om hvem opkaldet kan komme fra, er alt for store og hertil kommer sprogbarrierer og problemet med at overføre sporringsdata med mere.


Det problem kan løses, da AL-Kon er med i et pan-europæisk samarbejde mellem kontrolcentraler, der alle er akkrediteret af de enkelte nationale politistyrker. Netværket der officielt hedder SecuriTrack fungerer ved, at alle medlemmer har døgnvagt med engelsktalende ansatte, så alle internt kan forstå hinanden, og alle har effektive procedurer for, hvordan man agerer, når der opstår en episode.


Derfor var AL-Kon i stand til at få det italienske politi på ”banen” i løbet af få minutter. 


- Vi kontaktede ganske enkelt vores italienske SecuriTrack-samarbejdspartnere, som fik overdraget sporingsinformationerne og de øvrige oplysninger, der var på sagen. Herefter kontaktede de politiet i Verona, der straks sendte en patruljevogn til P-pladsen, hvor tyvenes lastbil var parkeret, siger Lars Albæk.


Da politiet kom frem til P-pladsen bestod opgaven i at finde ud af, hvilken trailer af 20 mulige, der indeholdt tyvegodset. Politiet spærrede udkørslen fra P-pladsen og var parat til at undersøge lastbilerne en for en. I mellemtiden havde AL-Kon fundet ud af, at indkørslen til P-pladsen var tv-overvåget. Det kunne bruges til at indsnævre feltet af ”mistænkte lastbiler”. 


- Vi fortalte politiet om tv-overvågningen via vores Securi-Track-partner, og de kunne herefter ved at kigge på tv-billederne konstatere, at der kun var kørt to lastbiler ind på P-pladsen i tidsrummet mellem den sidste position på vores GPS-enhed udefra motorvejen og til den stop-position, der blev afgivet på selve P-pladsen. Herefter var det en smal sag for politiet at finde traileren, arrestere chaufføren og sørge for at varerne var sikret.


Fra Al-Kon modtog anmeldelsen, til varerne var sporet og politiet slog til, gik der samlet to en halv time.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst