Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Øresundstrafikken skal opdeles

Onsdag 13. december 2017 kl: 11:12
Af: Redaktionen

Siden ibrugtagningen af Øresundsbroen har Togtrafikken over Øresund har siden indvielsen af Øresundsbron været integreret med Kystbanen mellem Helsingør og København. Det har bidraget til en ringe punktlighed og skabt en meget kompleks organisering med både dansk og svensk trafikkøber og to operatører på dansk og svensk side

Det forhold skal det rettes op på, mener man på begge sider af Øresund. En aftale mellem VLAK-Regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale om togtrafikken i Hovedstadsområdet, indeholder ud over en aftale om fremtidens S-tog også en aftale om at forenkle det praktiske trafikkøberansvar for Øresundstrafikken mellem Østerport Station i København og Malmø.


Efter planen skal ansvaret fra december 2021 overlades til Skånetrafiken, så der kun bliver én trafikkøber og én operatør i Øresundtrafikken. 
Skånetrafiken vil i løbet af 2018 gennemføre et udbud af togbetjeningen på strækningen. 


- Forbindelsen mellem Østerport og Malmø giver stor mobilitet på tværs af landegrænserne. Der er særligt fra svensk side en stor interesse i togtrafikken på strækningen, da ca. to tredjedele af passagererne er svenske, og derfor er det oplagt at lade Skånetrafikken stå for udbuddet, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) og fortsætter:

- Samtidig vil en adskillelse af de to trafiksystemer forbedre mulighederne for en mere punktlig togbetjening på Kystbanen, da driften ikke længere vil være påvirket af forsinkelser langt oppe i Sverige.


Med aftalen får DSB alene får ansvaret for trafikken på Kystbanen.


Interesserede kan læse mere nedenstående faktaark, som Transportministeriet har offentliggjort.


Adskillelse af Kystbanen og Øresundstrafikken og udbud af togtrafikken over Øresund







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst