Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Helsingør Kommune og Region Hovedstaden skal følge tunnel-analyse tæt

Torsdag 23. november 2017 kl: 12:48
Af: Redaktionen

Den danske og svenske regering skyder inden længe en analyse af en fast forbindelse mellem Danmark og Sverige i gang. I den forbindelse inviterer transportminister Ole Birk Olsen (LA) Helsingør Kommune og Region Hovedstaden med i en gruppe, der skal følge analysearbejdet

Et kommende fælles analysearbejde mellem den danske og den svenske regering skal vise potentialet ved en ny fast forbindelse mellem de to lande. Både tog- og vejforbindelse skal undersøges.


Helsingør Kommune og Region Hovedstaden er overbeviste om, at der ligger et meget stort potentiale for eksempelvis erhvervsliv og turisme i hele regionen.


- En ny fast forbindelse mellem Danmark og Sverige vil have en kolossal betydning ikke bare for Nordsjælland og resten af hovedstadsområdet, men for hele regionen omkring Øresund. Derfor er jeg selvfølgelig rigtig glad for ministerens invitation. Vi hjælper meget gerne med input, så arbejdstagere, studerende, turister og så videre ikke så langt ude i fremtiden blot har ni minutters togrejse eller ti minutter i bil mellem landene, siger borgmester i Helsingør Kommune, Benedikte Kiær (K), som også er borgmester efter valget i tirsdags.


Den genvalgte formand for Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S), peger på, at en fast HH-forbindelse for både biler og tog vil lette transporten for borgere, turister og virksomheder. 


- Den vil binde Greater Copenhagen sammen og bidrage til at skabe vækst, udvikling og flere arbejdspladser, siger hun.


Helsingør Kommune fremhæver, at tidligere analyser for eksempel har vist:
  • at virksomhederne i København får adgang til ekstra 110.000 arbejdstagere inden for 60 minutters rejsetid
  • at billister i gennemsnit vil spare 43 minutter, mens togpassagerer vil opnå rejsetidsbesparelser på 31 minutter pr. tur
  • at værdien af den spildtid, der frigives, udgør i størrelsesordenen 28 milliarder kroner, hvoraf tre fjerdedel tilfalder erhvervslivet og pendlere
  • at der overordnet er tale om en samlet nettogevinst på 27 milliarder kroner og et samfundsøkonomisk afkast på 6,1 procent årligt
  • at Københavns Lufthavne vil opleve en markant udvidelse og styrkelse af optageområdet i retning af blandt andet Göteborg og Jönköping og dermed et væsentligt bidrag til lufthavnens ambitioner om at øge antallet af rejsende fra de nuværende ca. 29 millioner passagerer om året til 40 millioner




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- Region og kommuner har spillet ud med fælles ønsker på trafikområdet
- Bropiller til ny jernbanebro bliver støbt direkte i havet
- Mandskab på Limfjordshavn løftede containerandelen til ny højde
- El-tog på Fyn får energi fra ny fordelingsstation i Marslev
- Rekordmange personer rejste over Øresund i 2023
- Trafikstyrelsen inviterer til konference om jernbanesikkerhed
- Ny og højere bro over bane på Vestsjælland skal erstatte lav bro

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst