Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

ITD ønsker brugbare og fair regler for kombinerede transporter

Onsdag 22. november 2017 kl: 12:17
Af: Redaktionen

EU-Kommissionen har som del to af sin vejpakke fra maj offentliggjort sit forslag til nye regler for kombinerede transporter, som skal være med til at sikre en mere bæredygtig transport i Europa. Den danske transportorganisation, ITD, støtter EU-Kommissionens ambitionen om klarere regler for at fremme kombinerede transporter der, hvor det giver mening. Men ITD beklager, at forslaget fra EU-Kommissionen ikke sikrer, at al national kombineret transport bliver betragtet som udstationering

EU-Kommissionen vil med sit seneste udspil i vejpakken fremme kombinerede transporter i EU mellem tog og lastbiler eller mellem tog og skib. Målet er mere bæredygtige transporter. 


ITD støtter EU-Kommissionens ambition om klarere regler for kombinerede transporter, men understreger, at det er nødvendigt at være realistisk omkring det gods, som kan flyttes fra vej til bane eller sø. ITD fremhæver, at EU-Kommissionen blandt andet foreslår, at der fra et givet sted i EU maksimalt må være 150 kilometer til en given terminal. Det forslag er ITD imod, da investeringer i infrastruktur bør ske, hvor det giver mening, og hvor man med rimelig grund kan antage, at disse vil blive benyttet i et vist omfang.


- For ITD er det afgørende at afsøge realistiske muligheder for at flytte gods fra vej til bane eller sø, her støtter vi EU-Kommissionens ambition. Men godset skal flyttes, hvor det giver mening. Historisk set er der mange tilfælde, hvor der er investeret i anlæg, som ikke eller kun i ringe omfang bliver brugt. Medlemsstaterne bør her ikke presses til at investere i anlæg, hvor det praktisk økonomisk ikke kan svare sig, siger chefkonsulent Anders Jessen hos ITD.


ITD peger på, at mange af organisationens medlemsvirksomheder gennem årene har oplevet problemer med direktivet for kombineret transport, da reglerne har været uklare og forældede. Resultatet har været, at mange medlemmer har valgt at bruge cabotagereglerne i stedet. ITD er positiv over for ønsket om at gøre reglerne mere enkle, lettere at bruge og lettere at kontrollere. Den positive holdning gælder også EU-Kommissionens forslag om at styrke myndighedskontrollen gennem brug af digitale transportdokumenter, herunder det elektroniske fragtbrev e-CMR.

 
På trods af de gode takter i udspillet fra EU-Kommissionen er ITD ikke begejstret for forslaget som helhed, da det ikke sikrer, at al national kombineret transport bliver betragtet som udstationering.
 

- På et meget væsentligt punkt er ITD kritisk over for Kommissionens udspil. Forslaget sikrer nemlig ikke, at kombineret transport betragtes som udstationering. For ITD er hele forudsætningen for en udvidelse af den kombinerede transport, at al kombineret transport, hvor læsse- og lossested på vejstrækningen ligger i samme land som lastehavn/indladningsbanegård eller lossehavn/udladningsbanegård, skal betragtes som udstationering - ligesom for al cabotage, siger Anders Jessen.
 

Der forestår nu en række forhandlinger i EU om udspillet, og ITD følger aktivt forhandlingerne og vil undervejs drøfte udspillet med EU-Kommissionen og relevante EU-politikere.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst