Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Gassen løfter brændstoføkonomien

Torsdag 16. november 2017 kl: 10:21
Af: Redaktionen

Gassen løfter brændstoføkonomien

Den italienske lastbilproducent, Iveco, der er en del ag den amerikanske CNH-koncern, har lanceret en ny udgave af en gasdrevet Iveco Stralis. Iveco betegner den nye Stralis NP 460 som den mest bæredygtige lastbil nogensinde, og som det eneste eksisterende komplette udbud af tunge naturgaslastbiler med den seneste generation automatiserede gearkasser. Men Iveco er ikke alene om at satse mere på gas som enerigbærer til tunge lastbiler. Som vi har skrevet her på transportnyhederne i den seneste tid er både Volvo og Scania med på idéen om at bruge naturgas eller identisk biogas til tunge transporter

Gassen løfter brændstoføkonomien
Her i denne artikel skal fokus være den nye Iveco Stralis NP 460, som er konstrueret til at kombinere holdbarhed, ydeevne, produktivitet og rækkevidde, så den kan bruges til de fleste tunge transporter over lange afstande


Den nye Stralis NP 460, der har en motor på 460 hk, et godt valg til en trækker eller forvogn. Modeludbuddet spænder fra lave sættevognstrækkere over forvogne til veksellad til lette ADR sættevognstrækkere og biler til bygge- og anlægsområdet. Den nye gas-lastbil kan leveres med  dobbelte LNG-tanke, der giver en rækkevidde på op til 1.600 km. Den nyeste teknologi fra Iveco betyder en brændstofeffektivitet, der sænker forbruget med 15 procent.


Ifølge Iveco bliver partikeludslippet reduceret med gasmotoren reduceret med 99 procent, mens NOx-udslippet bliver reduceret med 60 procent i forhold til Euro 6-grænseværdierne. Kører bilen med biogas - biometan - i tanken, kan CO2-emissionerne reduceres med 95 procent. Når det gælder støj, er niveauet under drift sænket til 71 dB, så den er mindre generende i beboelsesområdet. Det mindre støjniveau skyldes blandt andet, at gasmotorer har et mindre kompressionsforhold end dieselmotorer.


Iveco Stralis NP 460 er udstyret med en 12-trins automatiseret Hi-Tronix gearkasse, der er kommet i en ny udgave, som er forbedret i forhold til den hidtidige med hensyn til kørekomfort og præstationer. Dertil kommer nye funktioner såsom det GPS-baserede HI-Cruise-køresystem, der på linie med eksempelvis Scania’s predictive cruisecontrol kan se frem over landskabe og selv styre omdrejninger og geravalg i forhold til valgte hastighed og topografi - om det går op eller ned ad bakke.


Iveco fremhæver, at den nye gasdrevne lastbil kan køre på komprimeret gas, CNG, CNG kombineret med flydende gas, LNG, eller LNG alene. Versionen med dobbelt LNG-tank sikrer en rækkevidde på op til 1.600 km.


Pierre Lahutte, der er Iveco Brand President, fremhæver, at Iveco sidste år startede en naturgasudvikling inden for fjerntransport med Stralis NP 400 hk. 


- Tilskyndet af succesen med dette banebrydende køretøj lancerer vi i dag et helt nyt modelprogram af single-fuel naturgaslastbiler, som er præcis det som fjerntransportmarkedet efterspørger. Ny Stralis NP 460 hk leverer præstationer og produktivitet på alle langturskørsler og er tæt på at opnå nul-udslip med bio-LNG: Ren effekt, siger han.


Stralis NP 460 kan leveres med et omfattende udvalg af tankkombinationer i forskellige dimensioner (korte og lange), højre- eller venstre-monterede, til LNG og CNG, så køretøjet kan skræddersys i forhold til kundernes behov og ønker.


Standardsættevognstrækkerne fås med LNG-tanke i tre størrelser. Det gør det muligt at kundetilpasse lastbilen ved at frigøre plads på chassisrammen til det udstyr, som kunden har behov for. De mindste tanke giver en meters plads til montering af komponenter såsom kompressorer til tankbiler, og alternativt kan venstre tank udelades for at give plads til installation af større komponenter eller holdes fri, hvor vægten er en afgørende faktor. 






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Ny brintaftale skal bane vejen for et nyt eksporteventyr og lokal vækst
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst