Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION OM EU-FORSLAG:

Nyt forslag om kombineret transport komplicerer tingene

Torsdag 9. november 2017 kl: 11:45
Share  


Af: Redaktionen

EU-Kommissionen havde onsdag kombinerede transporter på dagsordenen. Et forslag fra EU-Kommissionen lægger efter den dansk-finsk-norsk-svenske interesseorganisation for vognmænd i de fire lande - NLA’s opfattelse blot et nyt lag maling “…på en bygning, der i bund og grund er dårligt bygget”. NLA’s direktør, Søren H. Larsen, peger på, at forslaget komplicerer tingene unødigt meget

NLA kritiserer EU-Kommissionen’s forslag om nye sociale betingelser for transportører, der udfører såkaldt kombineret transport. NLA er skuffet over, at forslaget efter interesseorganisationens vurdering ikke er specielt klart, når det gælder EU-Kommissionens idé om at lade direktivet omfatte kombineret transport, der også er national og ikke blot international. Det gør kun problemet større, mener NLA.


I dag er det muligt for udenlandske transportører at udføre indenrigskørsel i Danmark på op til 150 kilometer i fugleflugtslinje til og fra havne eller jernbaneterminaler, hvis godset forinden er blevet transporteret mindst 100 kilometer med skib eller jernbane og ankommer til Danmark fra et andet sted i EU.


Kombitrafik er i modsætning til cabotagereglerne, hvor der i dag er grænser for antal ture inden for syv dage,  ikke pålagt begrænsninger.


Ethvert transportben er i direkte konkurrence
- EU-Kommissionen foreslog i maj, at international transport i EU skulle være omfattet af reglerne for udstationering af arbejdstagere efter tre dage, men at cabotagekørsel skulle være fra dag ét. Argumentet var, at cabotagekørsel er i mere direkte konkurrence med lokale operatører, end international transport er, siger Søren H. Larsen og fortsætter:


- Nu foreslår EU-Kommissionen så, at kombineret transport i henhold til direktivet også kan udgøre en national transport, og dermed skal udstationering af arbejdstagere finde anvendelse efter blot én dag. Men forslaget mangler klarhed om, hvorfor den samme operation i en medlemsstat skal vente tre dage for at være omfattet af reglerne for udstationering af arbejdstagere, hvis den defineres som international, men kun én dag, hvis den er national.


Søren Larsen mener, at EU-Kommissionen er nødt til at anerkende, at ethvert vejtransportben af en kombineret transport i en medlemsstat, der ikke udføres af en lokal operatør, er i direkte konkurrence med de nationale operatører, og sociale regler skal være de samme for begge operatører.


- Forslaget er under alle omstændigheder ikke en forenkling, og NLA er fortsat bekymret over, at den yderligere komplikation af teksten kun giver mulighed for nye måder at omgå vejtransportreglerne og udøve unfair konkurrence, siger Søren Larsen og fortsætter:


- Vi har brug for kombineret transport i de nordiske lande. Det giver ikke mening at sende lastbiler i tusinder af kilometer, når der er jernbaner eller maritime alternativer, der kan bruges. For billig vejtransport - forårsaget af unfair konkurrence og social dumping - gør det sværere. Vi frygter, at forslaget fra EU-Kommissionen ikke vil ændre den situation. Derfor er det fremlagte forslag en forpasset mulighed. NLA vil samarbejde med EU’s ministerrådet og EU-Parlamentet om forhåbentlig at gøre forslaget bedre.




Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Van of the Year består af tre løsninger
- Nyt samarbejde skal afdække potentialet for robotteknologi på Storebæltsbroen
- Olieselskab øget kampen mod brændstofsvind
- Transportorganisationen ITD kommenterer cabotage-regler
- Dieselolien steg i pris
- Svensk transportvirksomhed kører ind i Danmark
- Pakkedistributør er blevet GDP-certificeret
- Dansk transportorganisation får støtte fra udenlandske organisationer
- Iveco tog titlen som Van of the Year 2018 med hjem i kassevognen
- Vognmand på Vestsjælland har fået ny fireakslet med automatisk rullepresenning
- Første intermodale TIR-operation sparer fem dage sammenlignet med ren banetransport
- Pakkedistributør er blandt Danmarks bedste arbejdspladser

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst