Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Østjysk entreprenør vinder havneprojekt i Thy

Onsdag 8. november 2017 kl: 11:37
Share  


Af: Redaktionen

Det bliver den danske entreprenørkoncern Aarsleff med hovedkontor i Viby i Aarhus, der skal stå for den vedtagne havneudvidelse i Hanstholm, der har en budget på 500 millioner kroner. Det står fast efter tirsdagens møde i Hanstholm Havns bestyrelse og efter en udbudsproces, der har forløbet siden februar i år. Hanstholm Havn og Aarsleff tager onsdag eftermiddag første spadestik

Udvidelsen af Hanstholm Havn i Thy på Jyllands skulder betegnes som en af de mest krævende og komplekse havneudvidelser i Danmark nogensinde. 


- Hanstholm Havns bestyrelse har endeligt godkendt det vindende projekt med Aarsleff som kontrakthaver. Det er en meget stor dag for havnen, for Hanstholm by, for Thisted Kommune og for hele Danmark, der nu får udbygget positionen for en af Europas største og stærkeste fiskerihavne, siger Hanstholm Havns bestyrelsesformand Martin Vestergaard.


Aarsleff har stået for en række danske og udenlandske havneudvidelser de seneste år - blandt andet udvidelsen af Skagen Havn, Frederikshavn Havn, Stockholm Havn, Sisimut Havn, Nuuk Havn og Hvide Sande Havn og har senest også vundet udvidelsen af Rønne Havn.


- Vi er selvsagt meget stolte over at have vundet opgaven i Hanstholm i konkurrence med en række udenlandske konsortier. Det er en opgave, hvor mange af vores eksisterende vandbygningskompetencer skal i spil, og så er det på vores egen hjemmebane, siger sektionsdirektør Christian Trier fra Aarsleff.


Aarsleff vinder opgaven efter et udbud med forhandling, hvor både pris, kvalitet, tidsplan og organisering har været blandt bedømmelseskriterierne. Ifølge Martin Vestergaard har der i sidste fase ikke været tvivl om, at valget ville falde på Aarsleff.


- Vi har i samarbejde med Rambøll haft en god og veltilrettelagt udbudsproces, hvor alt er forløbet efter planen. Aarsleff blev en klar vinder vurderet på de opsatte parametre, og vi får endda en række ekstra fordele med i prisen. Den største fordel er yderligere vanddybde i vores indsejling og havnebassin. Det betyder, at vi nu får 11 meters dybde i indsejlingen og 10 meters dybde i havnebassinet samt forberedelse af kajkonstruktionen til yderligere en meters dybde. Det har været et klart ønske fra havnens interessenter, og det har derfor været højt prioriteret fra vores side, siger Martin Vestergaard.


Han siger supplerende, at havnen - udover den planlagte udvidelse af baglandsarealet på 130.000 kvadratmeter - får ekstra 30.000 kvadratmeter areal som en del af budgettet, idet en arbejdshavn bliver permanent havn efter arbejdets udførelse.


Borgermøde og 1. spadestik
Onsdag eftermiddag ved solnedgangstid afholdes første borgermøde, hvor borgere, virksomheder og øvrige interessenter kan stille spørgsmål til udvidelsen og til totalentreprenøren. Her vil både bestyrelsesformand Martin Vestergaard, administrerende direktør Niels Clemensen, borgmester Lene Kjelgaard Jensen, Aarsleff og Rambøll være en del af panelet, og i det hele taget er der lagt op til en meget åben proces.


- Udvidelsen har været længe ventet i Hanstholm og blandt vores danske og internationale kunder og samarbejdspartnere. Derfor har vi gennem hele processen haft fokus på at kommunikere åbent, præcist og ærligt, og det vil vi naturligvis fortsætte med i samarbejde med Aarsleff, siger Niels Clemensen og fortsætter: 


- Eksempelvis har det været et krav i udbuddet, at havnen skal være i drift 24 timer i døgnet i hele projektperioden. Men bliver der korte perioder i løbet af en dag, hvor indsejlingen er spærret, så skal det naturligvis kommunikeres i god tid til alle relevante interessenter.


Onsdag klokken 15.30 tager Hanstholm Havn og Aarsleff det officielle første spadestik. Det sker i området ved Sildegade øst for den eksisterende havn, hvor de nye baglandsarealer skal etableres. Oprindeligt var første spadestik planlagt til foråret 2018, og nu bliver byggeriet herved indledt tidligere end planlagt. Arrangementet får deltagelse af miljøminister Esben Lunde Larsen (V) i sin egenskab af ansvarlig for Kystdirektoratet, der hører under Miljøministeriets ressortområde.


Fakta om udbuddet
Udbuddet om totalentreprisen har været afholdt i samarbejde med Rambøll som et såkaldt "udbud med forhandling" og blev sat i gang i februar 2017
Udbudsmaterialet tiltrak i første runde otte europæiske entreprenører. I foråret blev antallet reduceret til fem:
  • Aarsleff (DK), VG (DK), Rohde Nielsen (DK) og COWI
  • Boskalis (NL), Arkil A/S (DK), Arkil Fundering (DK) og Niras (DK)
  • BAM int. (NL), BAM infra (NL) og Dredging International NV (BE)
  • Van Oord (NL) CG Jensen (DK) og Sweco (SE) 
  • Condotte (IT) og Jan de Nul (BE)

Fakta om havneudvidelsen
  • Hanstholm Havn vil være Europas førende havn for håndtering af konsumfisk i Europa. Havnen har været inde i en meget positiv udvikling de seneste år med tocifrede vækstrater. Det betyder, at kapaciteten for store dele af havnen er opbrugt, og at havneudvidelsen er tiltrængt. Konkret består havneudvidelsen af:
  • Ny ydermole mod vest, der beskytter indsejlingen og give en mere rolig indsejling
  • Ny mole, der giver adgang til et nyt havneareal nordøst for den eksisterende havn
  • 130.000 kvadratmeter nye baglandsarealer
  • 30.000 kvadratmeter arbejdshavn, der efterfølgende omdannes til baglandsareal
  • Øget vanddybde på 11 meter i indsejlingen og 10 meter i havnebassinet samt mulighed for yderligere en meters dybde i havnebassinet.

Hanstholm Havn historisk
  • I 1917 blev det vedtaget, at der skulle anlægges havne i Hirtshals og Hanstholm
  • Hanstholm nåede dog kun at bygge to moler (Roshage Mole og den eksisterende vestlige mole), inden den tyske besættelsesmagt overtog stedet
  • Først i 1960 blev der fremsat et endeligt lovforslag om etablering af en kombineret fiskeri- og trafikhavn i Hanstholm
  • I 1967 blev havnen taget i brug af fiskere, og i 1970 var den bygget helt færdig. Havnen blev efterfølgende udvidet første gang i 1970'erne og igen i 1980'erne



Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Van of the Year består af tre løsninger
- Nyt samarbejde skal afdække potentialet for robotteknologi på Storebæltsbroen
- Olieselskab øget kampen mod brændstofsvind
- Transportorganisationen ITD kommenterer cabotage-regler
- Dieselolien steg i pris
- Svensk transportvirksomhed kører ind i Danmark
- Pakkedistributør er blevet GDP-certificeret
- Dansk transportorganisation får støtte fra udenlandske organisationer
- Iveco tog titlen som Van of the Year 2018 med hjem i kassevognen
- Vognmand på Vestsjælland har fået ny fireakslet med automatisk rullepresenning
- Første intermodale TIR-operation sparer fem dage sammenlignet med ren banetransport
- Pakkedistributør er blandt Danmarks bedste arbejdspladser

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst