Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Fem virksomheder er kørt videre mod letbanen i Odense

Mandag 6. november 2017 kl: 12:09
Af: Redaktionen

Fem virksomheder er blevet prækvalificeret til at byde på den kommende drift og vedligeholdelse af letbanen i Odense, der forventes af være på sporet i slutningen af 2020

De fem udvalgte virksomheder opfyldte minimumskravene og er dermed blevet prækvalificeret til at byde på opgaven med at levere førerne til letbanetogene, personalet til vedligeholdelsescenteret, og til styringen af den daglig drift og vedligeholdelsen. 


De fem bydere er Arriva Danmark A/S, Keolis Danmark A/S, Metro Service A/S, Stockholms Spårvägar AB og Odense Lightrail Service A/S, som er et partnerskab mellem Umove A/S og Transdev Sverige AB.
 

- Vi er rigtig glade for den store interesse for at byde på letbanens drift og vedligehold. Vi har med de fem bydere opnået en god konkurrencesituation det kommende års tid, hvor udbudsforhandlingerne foregår. Der er tale om et godt felt fra både ind- og udland, der alle har udbredt erfaring med at drive letbaner, siger administrerende direktør for Odense Letbane P/S, Mogens Hagelskær.


Forhandlingerne med de fem bydere vil stå på frem til udgangen af 2018, hvor der forventes at blive indgået en kontrakt med en af de fem virksomheder. Undervejs vil Odense Letbane modtage flere bud inden det sidste og afgørende bud, som vil blive afgivet i slutningen af næste år.
 

Forhandlingssituationen følger samme model, som da Odense Letbane forhandlede de to store foregående kontrakter på plads om leverance af transportsystemet og letbanetogene.

 
De prækvalificerede ansøgere er blevet udvalgt ud fra en række på forhånd opstillede kriterier, hvor de blandt andet har skullet dokumentere deres tekniske formåen og erfaring fra lignende projekter. Dertil har ansøgerne skullet opfylde alle formelle krav ved ansøgningen - det vil sige levere en fyldestgørende ansøgning med bilag.

 
Kontrakten om letbanens drift og vedligehold bliver den sidste i rækken af store kontrakter undervejs i letbaneprojektet i Odense. Foruden de tre store kontrakter om transportsystemet, letbanevognene og den kommende drift, indgås der løbende syv kontrakter vedrørende flytning af veje, fortove og cykelstier.
 
 
Om de prækvalificerede ansøgere
  • Arriva Danmark A/S driver og vedligeholder tog i Midt- og Vestjylland samt en række buskontrakter i Danmark. Arriva Sverige AB driver blandt andet to letbanelinjer i Stockholm
  • Keolis Danmark A/S har blandt andet vundet operatørkontrakten på letbanen i Aarhus og har derudover en række buskontrakter i Danmark. Keolis S.A. har en række letbanekontrakter rundt omkring i verden - blandt andet i Bergen, Angers og Melbourne
  • Metro Service A/S drifter og vedligeholder metroen i København
  • Odense Lightrail Service A/S består af Umove, som har en række buskontrakter i Danmark, og Transdev Sverige AB, der blandt andet driver og vedligeholder letbanen i Norrköping. Transdev har derudover en række letbanekontrakter rundt omkring i verden - ekempelvis i Dublin i Irland, Besançon i Frankrig og Barcelona i Spanien
  • Stockholms Spårvägar AB driver og vedligeholder to letbanelinjer i Stockholm

Fakta om letbanen i Odense
  • Odense Letbane forventes at være færdigbygget til at gå i drift i slutningen af 2020
  • Letbanen har et samlet budget på cirka tre milliarder kroner
  • Odense Letbanes første etape bliver cirka 14,5 kilometer lang
  • Den kommer forbi byens nøglepunkter og kraftcentre for udvikling
  • Der bliver i alt 26 stationer på linjen fra Tarup i nord til Hjallese i syd
  • Hele turen fra Tarup til Hjallese forventes at tage omkring 42 minutter
  • Der forventes afgang fra hver station otte gange i timen i dagtimerne
  • Et letbanetog er en moderne sporvogn - cirka 32 meter lang
  • Et enkelt letbanetog kan have mere end 200 passagerer ad gangen
  • Der forventes cirka 34.000 passagerer på en hverdag - 1 million på en måned
  • Letbanen skal skabe tæt sammenhæng med det øvrige bus- og tognet




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst